Ptychosperma macarthurii en Cyrtostachys renda

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Ptychosperma macarthurii en Cyrtostachys renda

Berichtdoor ACTAEONIS op 22 jan 2011 13:15

Dit weekend ga ik Ptychosperma macarthurii zaaien en zodra ze komende week binnen komen Cyrtostachys renda.

Wie heeft er ervaring met zaaien van deze soorten ?
ACTAEONIS

0 bedankjes

Re: Ptychosperma macarthurii en Cyrtostachys renda

Berichtdoor orinoco op 22 jan 2011 14:16

Niet bepaald twee van de makkelijkste soorten.Niet zozeer de opkweek uit zaad maar om deze planten mooi en gezond te houden.Met de P. macarthurii heb ik geen persoonlijke ervaringen maar wel met C. renda (zowel opkweken uit zaad als grotere planten). Bij een goede kwaliteit zaad is het opkomst percentage hoog.Zaaien in een afgedekte bak met bodemwarmte om een vochtig microklimaat te bewerkstelligen.Echter zodra de zaailingen zich gaan ontwikkelen gaat het echter snel mis.We kunnen hier blijkbaar maar moeilijk de optimale omstandigheden voor deze palm benaderen.Af en toe worden deze palmen wel eens als grotere plant aangeboden,maar bezwijken meestal reeds na een paar maanden.Het gaat hier altijd om importplanten die meestal tegen een opvallend lage prijs aangeboden worden.
Zelfs in botanische collecties kom je deze plant in onze contreien maar zelden tegen.Maar ook in de tropen is het zeker geen algemeen aangeplante soort.Gezien zijn uiterlijk zou dit toch anders wel een van de meest populaire palmsoorten moeten zijn.....
Het langstlevende exemplaar wat ik heb gezien in Nederland was in Burger's Bush in Arnhem maar als ik het me goed herinner heeft die het ook niet langer dan zo'n 2 a 3 jaar volgehouden.
Doch gezien de lage prijzen van zaden is het altijd de moeite waard een poging te wagen.

Succes

Ben
orinoco

78 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken