![]() | 9 bedankjes |
![]() | 193 bedankjes |
shusui schreef:Ik heb ervaring met het zaaien van Fargesia (gewoon een experimentje)
Dit lukte goed in de zaaitunnel in de serre in het voorjaar zonder extra verwarming, ook buiten komen soms zaden op onder planten die gebloeid hebben.
De soorten die je daar noemt heb ik geen ervaring mee (met het zaaien)
Dit zijn echter geen goede soorten voor ons klimaat.
De Phyllostachys pubescens wordt hier nauwelijks 2m hoog en heeft ook snel vorstschade, ik weet maar 1 plaats in België waar hij het goed doet en dat is het arboretum Bokrijk , ik schat een 5-6m
En Borinda's zijn voor ons klimaat niet winterhard genoeg volgens mij.
De kans is groot dat hij elke winter afvriest.
Er zijn veel mooiere bamboe's voor hier!
Gr,
Sven
![]() | 9 bedankjes |
![]() | 112 bedankjes |
![]() | 193 bedankjes |
shusui schreef:Vervanging voor P.pubescens , en die in ons klimaat wel echte reuzen kunnen worden:
Phyllostachys: vivax ,vivax 'Huanwenzhu' ,vivax 'Aureocaulis' ,vivax 'Huanwenzhu Inversa', prominensis, parvifolia, iridescens, dulcis, shangai3 .
Vervanging voor Borinda:
Ik denk dat je vooral voor Borinda kiest omdat ze polvormend zijn?
Dan kunnen de grotere Fargesia's genomen worden bv:
Fargesia utilis (hele mooie, beetje overhangende, valt mss een beetje open dus heeft iets meer plaats nodig, onder ideale omstandigheden 4m hoog)
F. yulongshanensis (lijkt op utilis maar is meer opgaand en valt minder open , 4-5m hoog)
F. scabrida (heeft een meer open groei , maar zeker niet woekerend, lijkt sterk op Yushania en Borinda, 3-4m hoog)
F. KR 6438 (een nieuwe soort lijkt heel sterk op Borinda, is goed winterhard en zal waarschijnlijk ook 3-4m worden)
Gr,
Sven
![]() | 9 bedankjes |
![]() | 24 bedankjes |
Keer terug naar Zaaien en stekken
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten