Cyathea boomvaren sporen gezaait, tips?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Cyathea boomvaren sporen gezaait, tips?

Berichtdoor Tommie36 op 19 dec 2011 21:19

Hallo,

Via TropiRo heb ik sporen van de Cyathea brownii, medullaris, dealbata en smithi verkregen. Deze heb ik over 8 Chinese bakjes verdeeld. Vierbakjes met gewone potgrond en vier met cocopeat potgrond. Vervolgens steriel gemaakt in de magnetron (10 min per bakje) en gekookt water gebruik.
Per bakje heb ik een mespunt aan sporen verdeeld.

De sporen staan in een verwarmde propagator in de schuur. Temperatuur van de propogator staat op ongeveer 22C, maar ivm met een mechanische thermostaat schommelt deze wel een beetje. Ondanks dat de propagator voor het raam staat ontvangt deze geen direct zonlicht. Ik heb een TL balk gemonteerd (coolwhite, 18 watt, 1200 lumen) om extra licht te creëren, omdat de redelijk donker is en de dakgoot een aardig stuk overhangt.

De sporen zijn ongeveer 20 november de propagator in gegaan. Tot op heden is er niets te zien, geen schimmels (goed!) maar ook nog geen reactie van de sporen (jammer :) ).

Ter illustratie staan hieronder nog de links naar twee foto's. Uiteraard zit er normaal een deksel op de propagator met van dat transparante kunststof bestaande uit cellen (+- 1cm dik)

Heef iemand nog stips aan deze opstelling, of is het vanaf nu gewoon afwachten???
Als er vorderingen zijn zal ik proberen het topic bij te werken.

Groeten,
Tommie

https://picasaweb.google.com/lh/photo/K ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/Z ... directlink
Laatst bijgewerkt door Tommie36 op 20 dec 2011 14:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Tommie36

0 bedankjes

Re: Sporen gezaait, tips?

Berichtdoor Eduard op 19 dec 2011 21:37

Hoi Tommie, kwestie van geduld soms duurt het veel langer dan aangegeven, en daglicht is wel een must dat dat krijgen ze volop met dat raam zie ik toch, en de beste zaaitijd is het voorjaar dan lengen de dagen en temp. en gaat het sneller en aangezien de meeste soorten er een jaar over doen eer je zaailingen hebt zijn die ook in het voorjaar klaar om opgepot te worden, dat wordt minder als dat in het najaar of winter moet! Succes.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Re: Cyathea boomvaren sporen gezaait, tips?

Berichtdoor TropiRo op 23 dec 2011 17:04

Zoals Eduard aangeeft kan het langer duren vooral in de wintermaanden omdat er dan te weinig licht is.
Binnenkort zal er wel een groene waas ontstaan en die zal zich heel langzaam gaan ontwikkelen tot prothallia, als straks de dagen langer gaan worden zal je zien dat het steeds sneller zal gaan.
Nu is het een kwestie van wachten.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken