enten van planten

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

enten van planten

Berichtdoor manowar op 10 apr 2012 21:27

Heeft er iemand wat ervaring met omenten van planten?
Ik heb in de winterperiode bij enkele druivenplanten een ander ras geënt nu zijn de druiven beginnen
uitlopen net voor de omega enting terwijl de nieuwe ent niet " pakt "
ik heb het ook met een kaki gedaan en het blijkt ook hier niet te lukken.
De enten passen mooi aan de bestaande plant met een omega enting en werd keurig vastgezet met
teflon ( dat de loodgieters gebruiken) ik heb wel geen entwas gebruikt aangezien alles mooi
tegen mekaar gedrukt is. Mijn bedoeling is dus om op één plant meerdere rassen te verkrijgen.
Misschien ligt de fout aan het tijdsstip ?

groetjes,
manowar

2 bedankjes

Re: enten van planten

Berichtdoor dries666 op 11 apr 2012 20:52

Mijn opa heeft zelf druivelaars maar heeft deze nog nooit geënt maar wel zijn pruimelaars. Hij zegt altijd van takken te enten net voor de knoppen beginnen te groeien en voor de plant terug actief wordt. Als je het echt in de winter gedaan hebt ligt het er dus aan dat je het misschien te vroeg hebt gedaan en dat dit niet goedgekomen is met de vorst?

Ook heb ik toevallig gisteren wat opgezocht over enten en ze spraken ervan dat men het beste resultaat krijgt door een slapende tak te enten op een plant die al net aan het uitlopen is en waar dus de sapstroom al terug op gang gekomen is.

Voor de rest kan ik je niet echt van dienst zijn, ik weet wel dat vele entingen bij men opa mislukken de laatste tijd en jammergenoeg heb ik er te laat interesse in gekregen dit jaar, anders had ik het zelf ook wel eens willen proberen nu ik me beter geinformeerd heb :)

groetjes,
Dries
dries666

3 bedankjes

Re: enten van planten

Berichtdoor manowar op 14 apr 2012 11:42

bedankt voor de tip !
ga ik zeker al is uittesten

groetjes dirk
manowar

2 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken