S. Nicolai en Ravenala

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

S. Nicolai en Ravenala

Berichtdoor Joeppp op 21 aug 2012 15:39

Hallo allemaal,

Inmiddels al bijna 5 weken geleden de Strelitzia Nicolai gezaaid. De eerste twee weken had ik het bakje met de 10 zaden afgedekt met aluminiumfolie, maar ik merkte dat de temperatuur niet echt hoog was, en dus heb ik na twee weken die folie vervangen door doorzichtige folie. Als ik nu af en toe voel is echt lekker warm onder de folie, en nu al een paar dagen met dit warme weer heb ik het bakje overdag buiten staan zonder folie. Helaas nog steeds helemaal niks gekiemd, terwijl ik op dit forum verhalen lees dat het iedereen zo makkelijk gaat. Moet ik gewoon geduld hebben of hadden ze allang moeten kiemen?
Alle tips zijn welkom!

Donderdag ga ik een soort kasje halen wat gebruikt werd om pasgeboren kuikentjes in warm te houden, en dit ga ik gebruiken als een soort van propagator, voor mijn 20 Ravenala Madagascariensis zaden die vandaag binnen zijn gekomen. Ze liggen nu in lauw water te weken, en donderdag ga ik ze dus zaaien en in dat kasje zetten waarin het dag en nacht warm is, net zoals de temperatuur in Madagaskar. Heeft iemand nog tips voor het zaaien van de Ravenala? Op internet las ik namelijk dat deze nog moeilijker kiemt dan de Strelitzia Nicolai, en aangezien dat mij nog niet eens lukt... :oops:

Alvast bedankt!
Groeten Joep
Joeppp

0 bedankjes

Re: S. Nicolai en Ravenala

Berichtdoor Carlo op 21 aug 2012 22:24

Kiemt inderdaad moeilijker en zeer onregelmatig. Een voorwaarde, niet te nat wegleggen want dan gaan ze rotten. 25 tot 32 graden is goed.
Gebruik liefst nieuwe cocopeat uit de zak en sluit het zaaibakje af zodat er geen vocht kan verdampen. Geen extra water toevoegen. En ook niet zonder folie of deksel in de zon zetten. Eens je de zaden vochtig hebt gemaakt door het weken, mogen ze beter niet meer uitdrogen.
Enige wat je dan nog nodig hebt is een portie geduld. ;)
Strelitzia zaden kiemen zo ongeveer vanaf 6 weken. Deze zaden verlangen dezelfde behandeling.
Carlo

148 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken