Bismarckia nobilis silver

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Bismarckia nobilis silver

Berichtdoor Berry op 11 jan 2012 13:12

Ik heb vandaag weer nieuwe zaden ontvangen waaronder zaden van Bismarckia nobilis, ik heb veel informatie gelezen over het zaaien van deze maar zit nog steeds met een vraag.
- Moet deze op de grond gelegd worden en aandrukken? of moet deze gewoon in gegraven worden?

-Hebben deze dag en nacht temperaturen nodig? of constante temperatuur. Constante temperatuur van 32 graden heb ik op het moment.

Groetjes, :thumb_up:

Berry
Berry

44 bedankjes

Re: Bismarckia nobilis silver

Berichtdoor dimi op 11 jan 2012 14:11

Dag Berry,

Heb deze ook gezaaid vorig jaar en had de mijne in een verwarmde bak met zaai- en stekgrond gezet .De helft van de zaden waren bij mij een 5-tal cm ingegraven.De andere helft half ingegraven.Constant temperatuur van 27-30°. Beide manieren hebben gekiemd.Alleen dat bij de volledig ingegraven exemplaren het blad erg verdraaid boven komt.Maar het hersteld zich wel na een tijdje.
Had er 25 gezaaid en zijn er 17 van gekiemd.Daarvan zijn er veel verloren gegaan bij het oppotten.Ze zijn zeer gevoelig aan de wortels.
Daarom is het best ze te zaaien al in de pot.Deze moet ook diep genoeg zijn(20cm)want ze maken een zeer lange penwortel aan.De grond mag zo vochtig zijn zodat als je een handvol stevig toeknijpt er een 3-tal druppels uitvallen.

Veel succes alvast.

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor Berry op 11 jan 2012 17:26

Beste Dimi,

Bedankt voor je reactie,
Dan doe ik ze gewoon half ingraven, zodat ik in de gaten kan houden als er iets gebeurd!(Ontzettend nieuwschierig) Als deze methode ook werkt. :D
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor dimi op 12 jan 2012 07:17

als je de temperatuur en de vochtigheid kan houden dan lukt het wel normaal gezien.
Dan enkel nog geduld hebben .
Na een tijd zal je dit zien.
bismarck kiem.JPG
bismarck kiem.JPG (142.78 KiB) 4060 keer bekeken

Groeten Dimi
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi

23 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 12 jan 2012 23:20

Hoi Berry,

zoals Dimi het beschrijft is de goeie methode : het zaad half in de pot drukken ( een lange 2 liter pot) en wegzetten bij 28°- 32° (afdekken met plastic huishoudfolie, die je een paar keer perforeert) . Je ziet eerst (na een 4 à 6 weken) een witte kiem aan één van de uiteinden van het zaad. Dat is de wortel, die nu naar beneden groeit en pas vééél later ( kan nog eens 2 maand duren) zie je het blad verschijnen, zoals op de foto van Dimi.
Ze kunnen zeker tot het volgend voorjaar in dezelfde pot blijven staan en hebben dan waarschijnlijk 2 bladeren en zijn dan ongeveer 20 à 25 cm groot.
Mocht er , zoals op de foto van Dimi te zien is, schimmel op het zaad verschijnen, zou ik deze toch voorzichtig verwijderen.
Geduld en succes gewenst
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Berry op 12 jan 2012 23:37

Aii! Waarom laten alle mooie palmen toch zo lang op zich wachten!? :P
Maar hopelijk wordt geduld beloond.
Bedankt voor de informatie, morgen gaan ze de grond in en dan maar wachten! :lol:
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Berry op 28 jan 2012 21:16

Vandaag in de bak gekeken en alle zaden op een na zijn al gekiemd! :o
Wat een verassing zeg! :happy_thai:
Nogmaals Thanks DIMI en ZEZINHO!! :thumb_up:
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor bananaking29 op 29 jan 2012 01:57

Berry schreef:Ik heb vandaag weer nieuwe zaden ontvangen waaronder zaden van Bismarckia nobilis, ik heb veel informatie gelezen over het zaaien van deze maar zit nog steeds met een vraag.
- Moet deze op de grond gelegd worden en aandrukken? of moet deze gewoon in gegraven worden?

-Hebben deze dag en nacht temperaturen nodig? of constante temperatuur. Constante temperatuur van 32 graden heb ik op het moment.

Groetjes, :thumb_up:

Berry

Hoi berry,

waar heb je deze zaden gekocht? :thai:
bananaking29

Berichtdoor Berry op 29 jan 2012 12:05

www.zadengigant.nl :thumb_up: Zijn super verse zaden, heb er vandaag weer besteld! :happy_thai:
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 30 jan 2012 23:50

zooo... berry, dat is snel. inderdaad supervers. goed warm en licht vochtig blijven houden nu. Succes
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken