thermostaat en bodemverwarmingskabel

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: thermostaat en bodemverwarmingskabel

Berichtdoor draco op 29 mei 2014 21:54

ad79 schreef:Bedankt voor het meedenken draco.

Ik denk dat die andere meer geschikt zijn.
Zal van het weekend eens alles goed doornemen en dan kijken wat we gaan bestellen.
Mijn gevoel zegt dat die andere beter geschikt is voor een zaaibak.
Jammer dat er niet meer ervaring hier over is dacht er zal toch best wel wat meer mensen zijn die zoiets hebben?!

Mvg Ad

Tot slot en succes hiermee gewenst,

Han

http://www.acd-kassen.nl/nl-8641-4781-6 ... kabel.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor ad79 op 29 mei 2014 22:04

Hallo Han en draco,

Bedankt voor het meedenken.
Denk dat ik er nu wel zo'n beetje uit ga komen.
Zodra ik de bak in elkaar heb gezet en spullen binnen heb zal ik eens een foto plaatsen.

Denk toch dat ik voor de langste kabel ga. kan ik de kabel wat dichter langs elkaar leggen heb het nu een zaaibak voor de moestuin en die is altijd te klein :D kan ze een slag groter worden dan ik nu buiten heb staan. :thumb_up:

Mvg ad
ad79

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 mei 2014 23:04

Een beetje overcapaciteit kan geen kwaad in combinatie met de thermostaat. Ik vraag me alleen af hoe snel de bodem de warmte afstaat aan de ruimte erboven. Dat hangt waarschijnlijk af van de samenstelling en vochtigheidsgraad van de grond en hoe diep de kabel komt te liggen? Voorkomen moet worden dat plaatselijk oververhitting kan optreden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Joery op 30 mei 2014 07:34

Ik heb onlangs een verwarmde zaaibak (120x60x60) gemaakt en heb hiervoor een verwarmingskabel van 75watt, 5 meter lang gebruikt. deze heb ik aangesloten op een aquariumverwarming (eerst opengeprutst, dan verwarmingselement voor aquarium erafgehaald, dan glazen buis doorgezaagd, verwarmingskabel aan thermostaat verbonden en dan met afdischtingskit waterdicht gemaakt) De kabel is zeker voldoende om de bak te verwarmen. Op de bodem van de bak ligt een laagje zand, daarop ligt de kabel en dan terug een laagje zand. Doordat de kabel onder het zand ligt, wordt de warmte goed verspreidt.
Joery

9 bedankjes

Berichtdoor ad79 op 02 jun 2014 00:05

Hallo,

Zo we zijn eruit via een van de aanbieders hier op de site de volgende dingen vast besteld:

Biogreen thermo 2 en flexibele verwarmingskabel 25.0 meter - 320 watt
Zal van de week wel binnen komen.
Dan wil ik de zaaibak maken van betonplex.
Zodra ik alles binnen heb/gehaald kunnen we hem in elkaar gaan zetten.

Bedankt voor de tips en het meedenken.

Mvg AD
ad79

11 bedankjes

Berichtdoor ad79 op 08 jul 2014 16:41

Hallo,

In de tussentijd is er er al veel gebeurd.
We hebben de zaaibak in elkaar gezet ik had nog oud hout liggen heb ik hem uiteindelijk van gemaakt.
Inderdaad iets minder mooi dan met nieuw hout maar hij doet prima zijn werk.

Had voor de vakantie de eerste zaadjes van mijn eigen oogst chamaerops humilis er in gedaan als test een stuk of 90 zaadjes en inmiddels zijn er 70 stuks opgekomen!
Tijdens mijn vakantie op de dominicaanse heb ik ook nog het een en ander aan zaad kunnen winnen en die liggen er nu in best wat soorten alleen tijdens het inpakken op de terugweg dacht de vrouw ik gooi ze wel even bij elkaar dus nu is het een grote mix van zaden geworden.
Ach maakt eigenlijk ook niet zoveel uit ik kweek ze gewoon op en zie wel wat het uiteindelijk gaat worden. Wat ik teveel heb ruilen we tzt dan gewoon weer tegen een andere soort :D

Mvg Ad
ad79

11 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken