Proteaceae

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Proteaceae

Berichtdoor paul op 01 nov 2011 16:03

als toemaatje: mijn oude rakkers (vorig jaar gezaaid!) halen er nog een groeispurtje uit!

Afbeelding

Afbeelding

of is er bij deze toch (kan eigenlijk niet,denk ik) iets meer aan de hand?
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor GeL op 01 nov 2011 17:17

Prachtig Paul, het ziet er naar uit dat er toch iets aan de hand is :happy_thai:
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 06 nov 2011 17:26

Ik heb mijn protea 'pink ice' eens bekeken en die heeft ook zoiets :o :
Afbeelding
Afbeelding
volgens mij is het een nieuw groeipunt, bloem kan haast niet, wel toch niet bij mijn stekje :lol:

veel succes met de protea's!
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 12 dec 2011 21:40

Zal maar nieuw leven blazen in dit topic :) . Hoe gaat het met jullie protea's? Ik zal nog eens foto's plaatsen van de mijne als ik de tijd vind. Ik heb nog alle zes mijn zaailingen. Maar ik heb het al zo vaak gezegd: ze groeien amper! Ze maken wel blaadjes aan, maar ze worden niet hoger! Hun stengeltjes zijn nog steeds maar een cm hoog! Buiten eentje, dat de vijf centimeter gehaald heeft! :o :thumb_up: . Is dit iets dat jullie herkennen en waaraan zou het liggen? Verkeerde grond?, verkeerd seizoen? Ik had ze in een mengsel met cocoshumus gezaaid, maar denk eraan om de volgende keer turf te gebruiken.

@ Paul, hoe gaat het met jouw zaailingen? Ben wel benieuwd hoe groot die van jou nu zijn en ik ga mogelijk gek worden als de jouwe de mijne al hebben ingehaald! ;)
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 13 dec 2011 16:22

Hallo Chantale,
veel groeien doen mijn zaailingen ook niet!
Ik heb nu 16 protea's, 5 leucospermums en 1 pas gekiemde Serruria florida.
Protea's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leucospermums
Afbeelding
Afbeelding

Serruria
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 18 dec 2011 18:31

Hier zijn de mijne nog eens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groetjes
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 20 maart 2012 21:24

Hoi iedereen, ik wil nog een update plaatsen over mijn protea's. Jammer genoeg geen al te goed nieuws. Enkele weken geleden begonnen drie van mijn protea zaailingen vlekjes op hun blaadjes te krijgen. Dit is langzaamaan erger geworden. Ik vrees dan ook dat een schimmel hier verantwoordelijk voor is. Op deze foto's de getroffen plantjes:
Afbeelding
Afbeelding
Heeft iemand dit ook al gehad? Is er nog hoop voor deze plantjes of zullen ze sterven? Ik heb nog vijf goede planten over en heb onlangs nog nieuwe protea's gezaaid. Hoe gaat het nog met jullie planten?

mvg, Chantale
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor walberg op 20 aug 2013 19:56

Waarmee geef je water? eigenlijk moeten protea achtigen alleen maar osmose water krijgen, en natuurlijk buiten regenwater. Arme grond dus (veen) turf met daarin grind of perlite voor een goede afwatering. Voor de planten die buiten blijven een glas of plexiplaatje erover heen want vocht is de grootste boosdoener. Ik heb vroeger P. repens x aurea, P. grandiceps en Leucadendron laurifolia gehad (van 1980 tot 1983 toen deze nog gewoon geimporteerd werden door handelaren. Waren redelijke struiken geworden van ca 60 cm hoog en breed. Was op zavel grond met wat (veen) turf. Nadat ik uit Wassenaar vertrok gingen deze met de verhuizing allemaal dood. Jammer genoeg is er in Nederland geen aanbod. Ik ben sinds pas weer in het bezit van 2 leucadendrons laurifolium en salignum. Beidden ca 15 cm groot.
walberg

0 bedankjes

Berichtdoor walberg op 20 aug 2013 19:59

Oh ja wat betreft het wegrotten, Protea achtigen zijn gevoelig voor de 3 p s dus pithium phytopthora en perenosphora, (hoop dat ik ze goed schrijf). Smeul en rot dus. Bij mijn weten is er maar een prefentief middel en dat is Benlate (als dat nog te koop is). Zoek ik al jaren naar.
walberg

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Zaaien en stekken