Samen Sanguinea's zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 09 apr 2013 07:55

Gefeliciteerd Ronald! Het ziet er goed uit, weet je nog van welke kruising deze met een knop is?
De koude bruggen voelen zich momenteel prima, mijn rode Sanguineas maken momenteel volop knoppen.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 09 apr 2013 08:05

TinekedV. schreef:Gefeliciteerd Ronald! Het ziet er goed uit, weet je nog van welke kruising deze met een knop is?
De koude bruggen voelen zich momenteel prima, mijn rode Sanguineas maken momenteel volop knoppen.

Dank je Tineke. Ik ben nu op werk, dus weet even niet welke kruising het is. Ik zal vanmiddag thuis kijken en dan de naam van de kruising posten.

Wel is duidelijk dat dit de eerste was die bovenin is gaan vertakken. Ik ga er dan ook vanuit dat vertakking aan de knopvorming vooraf gaat.

Momenteel staan de sanguinea's in de vensterbank achter een zuidraam. Dus vol op de zon. Ze voelen zich er prima en groeien als kool. Ik merk nog niet dat de temperatuur er te hoog wordt en ze er last van krijgen.

Vanaf welke temperaturen wordt het voor een sanguinea lastiger?

Groetjes, Ronald.
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 09 apr 2013 08:21

De plant zelf laat je dat zien: bladen en stengels gaan hangen. Wat ze uiteraard ook doen als ze te weinig water hebben. Maar wat ze ook doen als ze te nat staan.
Daarnaast ziet de plant er niet florisant uit, groei stagneert e.d.
Zolang ze het prima doen Ronald laat ze dan op hun plek staan en geef regelmatig mest.

Een zaailing gaat altijd pas bloeien nadat een Y is gemaakt. Die Y toont aan dat de zaailing volwassen is en dus kan gaan bloeien. Gelukkig is de soort die nu bij jou start te bloeien een vlug soort. Er zijn meer zaailingen van dit soort die al knoppen maken. Heel benieuwd naar de bloemen. Jean-Marie hoe gaat het mijn planten die je overgenomen hebt?

Het moment dat een zaailing een Y varieert per soort. Warme bruggen doen er 1 tot 3 jaar over, bij koude bruggen is een zaailing die die 6 maanden bloeit al snel...
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 09 apr 2013 10:20

Ik mag niet klagen, enkel de Strybing Vulsa x Sanguinea (Zie middelste plant op de foto ) gaat erop achteruit.
Maar enkel de top is verdroogd, de stam is nog ok, dus kan eventueel uitlopen van daaruit.
Bladluis en nog eens bladluis, zelf met sproeien krijg ik het niet onder controle.
De laatste dagen flink wat zon in huis, waardoor veel blad groeit dus moet even bijknippen.

Afbeelding

Hieronder zie je de Y vorm van de Bernhard
Ondertussen is deze verpot, wou niet allen tegelijk doen om risico van sterfte te beperken.
De planten krijgen weinig water, de volgende keer krijgen ze wat voeding .

Afbeelding

Wanneer mag men alles buiten plaatsen, Tinneke :?:
Ik zou ze onderplaatsen in een serre of is dit geen goed idee?
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 09 apr 2013 10:32

Voor het bladluizenprobleem wil iedereen zijn bruggen zo snel mogelijk buiten zetten. Begrijpelijk, heb ik zelf ook vele jaren gedaan.

Koude bruggen (Sanguinea etc.): als het 's nachts niet meer te koud is (minimaal 6 a 7 graden) zet ik de koude bruggen buiten op een beschermde plek. Ik graaf de potten in de grond in. Mocht het veel regenen dan de potgrond beschermen zodat deze niet te nat wordt.
Wat betreft bladluis: mijn ervaring is dat m.n. koude bruggen heel snel met lelijk gekruld blad reageren op bespuitingen. Ook hier haal ik veel blad weg.

Warme bruggen: als je de warme brugmansias te snel buiten zet zie je bij diverse soorten aan het blad dat ze te vroeg buiten staan, ze rillen van de koude wat te zien is aan gerimpeld blad. Om het bladluisprobleem te beperken haal ik zoveel mogelijk blad van de planten en loop ze dagelijks na en wrijf bladluis met de vingers dood.
Warme bruggen kunnen een lichte nachtvorst overleven maar let op want je weet nooit hoe "licht"voorspelde nachtvorst is. Worst het erg koud dan kunnen de stammen bevriezen. De plant loopt dan wel weer vanuit de wortels uit maar je start dan wel met een kleine plant.
Het juiste moment van buiten zetten is bij warme bruggen afhankelijk van het ras. Er zijn gele naamlozen die koude verdragen (ze krijgen wel gerimpeld blad) maar een Bergkonigin of een Dark Rosetta stellen koude niet op prijs (moeten ook overwinteren bij minimaal 10 graden) en kunnen doodgaan.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 10 apr 2013 07:51

TinekedV. schreef:Gefeliciteerd Ronald! Het ziet er goed uit, weet je nog van welke kruising deze met een knop is?

Hoi Tineke,

De zaailing die nu (reeds) knop begint te vormen is de kruising Sanguinea x ? onbekend (van Bernhard Saathoff).

Net zoals je eerder omschreef en de bevindingen van Berhard zijn, beginnen deze planten (uitzonderlijk) vroeg met de knopvorming.

Nu afwachten hoe de bloemen eruit komen te zien. Hebben de zaailingen van Bernhard van deze kruising al bloem gedragen? Zo ja, is het mogelijk dat er een foto van wordt gepost? Ik zou het graag gebruiken ter vergelijking.

En u is het ook verder afwachten wanneer de andere zaailingen knop en bloem gaan vormen. Ik houd je op de hoogte!

Groetjes, Ronald.
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 10 apr 2013 08:59

Helaas zijn er nog geen foto's van bloeiende planten van deze kruising. Het is vers zaad van afgelopen zomer en er is nog geen plant waarvan de eerste knop is opengegaan. De eerste bloemen zullen bij Bernhard zelf zijn. Ik zal hem eens vragen hoe het met zijn exemplaren gaat. Ik kom hierop terug.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 15 apr 2013 20:56

Eerste bloemknopje is helaas verdroogd. Er zitten er echter weer nieuwe. Ik merk nu goed dat het koude Brugmansia's zijn. Zodra de zon erop komt te staan, gaan ze slap hangen. Ongeacht of ze nu in de vensterbank staan of buiten.

Ik denk dat ik buiten de meest schaduwrijke plek opzoek om ze te plaatsen. Ik denk op het noorden. Daar heb ik alleen de vroege ochtend en de avondzon.

Is dat de beste optie? Wel veel licht, maar geen (of zo min mogelijk) zonlicht?
Bizzz-R

31 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 16 apr 2013 07:40

Het komt vaak voor dat de eerste knoppen verdrogen of afvallen. De plant is dan nog niet voldoende bloeirijp. Maar er volgen snel nieuwe knoppen die het dan meestal beter doen en uitgroeien tot een bloem. Bedenk wel dat onze zaailingen al erg vroeg knoppen aanmaken en dat het dus niet vreemd is dat de eerste knoppen afvallen. Hopelijk meer geluk met de nieuwe knoppen.

Dat brugmansias die net buiten staan gaan hangen is niet bijzonder. Een deel van mijn warme bruggen staan nu ook buiten en lieten de eerste dagen hun bladeren en scheuten overdag hangen maar 's nachts herstelden ze zich. Na enkele dagen gaat het nu beter.
Dit gebeurt uiteraard ook met de koude bruggen. Bij mij staat nu alleen nog de Oro Verde (bontbladige Sanguinea met gele bloemen) buiten op een zonnige plek en die laat ook vlijtig overdag blad en stelen hangen maar herstelt zich 's nachts. Over enkele dagen zal het beter gaan. Koude bruggen kunnen nu nog tegen de zon. Maar als het buiten warmer wordt dan gaan ze naar een schaduw-plek.
Gelukkig heb ik dit jaar niet veel last van luis op de koude bruggen zodat ik ze nog in de serre kan laten met 's nachts alle ramen en deuren open.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 16 apr 2013 20:31

Even een update plaatsen.

Grote potten Brugmansia (warme) en kleine potten sanguinea (koude bruggen).
Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken