Samen Sanguinea's zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Samen Sanguinea's zaaien

Berichtdoor TinekedV. op 28 apr 2013 10:31

Het is geen zaailing maar een stek maar toch leuk om in deze topic te laten zien. Mijn eerste bloem in 2013 van de rode Sanguinea. Nu nog wachten tot de IJsheiligen waarna ik start met het bewortelen van stekken.

1e Sanguinea rood.JPG
1e Sanguinea rood.JPG (71.37 KiB) 5155 keer bekeken
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 28 apr 2013 10:33

:thumb_up:

Hier is een ook een kleine knop te zien in 1 van de zaailingen.
Ondertussen zijn ze al wat gegroeid en hebben alle zaailingen van jou een Y vorm.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 29 apr 2013 07:46

Kruising Sanguinea x bijtjes Bernhard
Het is ons al opgevallen dat het een kruising met grote groeikracht is. Nu de eerste knoppen verschijnen blijkt dat die grote groeikracht het bloeien benadeelt: de plant werpt de knoppen snel af om weer verder te gaan met al zijn kracht in groeien te stoppen.

Bernhard had hetzelfde probleem en lost dit op door het snoeien van nieuwe groei. Bij een nieuwe knop maakt de plant direct een Y, groeit verder en maakt weer een knop en een Y enzovoorts. Bij enkele planten heeft Bernhard de verdere groei weggenomen. Gelukkig blijven de knoppen nu wel zitten en groeien (zie foto). Hopelijk gaat over een week of twee de eerste knop open en weten we eindelijk welke kleur bloemen we bij deze kruising kunnen verwachten.

FirstBud pruning.jpg
FirstBud pruning.jpg (100 KiB) 5136 keer bekeken
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 03 mei 2013 22:05

Hallo Tineke
Mijn Sanguineas groeien geweldig;gaan binnenkort naar buiten. Ik merk wel dat als ze achter glas even in de zon staan ze gelijk slap worden. Wat is straks de beste standplaats? Op internet lees ik de volle zon maar dit kan ik toch niet rijmen met het slapworden van de bladeren bij een beetje vooorjaarszon.
groeten
Peter
Peter Franken

1 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 04 mei 2013 05:54

Vergeet wat je op internet vond Peter. Wat een onzin.
Zet ze op een koele plek, waar ze 's zomers schaduw hebben en in periodes met veel regen wat bescherming tegen het regenwater hebben.
Blij dat je bruggen het goed doen, Al mijn sanguineas staan nu ook buiten (behalve de 20 stekken die staan te wortelen).
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 mei 2013 10:08

Na een hele poos buiten vertoeven en op tijd bemesten, mag het resultaat er zijn.
Tijd voor een update dus.

We beginnen met supernieuws, de Sanguinea X Bernhard heeft een bloem in komst.
Benieuwd welke kleur het gaat zijn :?:
Daaropvolgend alle andere zaailingen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De scheuten onderaan de Y-vorm heb ik verwijderd zodat de volledige energie naar de hoofdkruin gaat.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 21 mei 2013 17:18

Dat zit er allemaal gezond uit Jean-Marie. Het is inderdaad spannend welke kleur bloem de Sanguinea x bijtjes Bernhard heeft. Hopelijk stoot de plant de knop niet af.

Alle koude bruggen doen het momenteel goed. Als je er voor zorgt dat de grond niet te nat wordt groeien ze allemaal prima. De niet-zaailingen maken veel knoppen bij mij.
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 23 mei 2013 19:48

De eerste bloem van de kruising Sanguinea x bijtjes Bernhard is open. Het is een oranje-achtige bloem. Hoe gaat het met jullie planten van deze kruising?
kruising Bernhard.jpg
kruising Bernhard.jpg (32.67 KiB) 5053 keer bekeken
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor TinekedV. op 03 jun 2013 06:45

Geen zaden of zaai-info maar wel (gegarandeerd) rode bloemen:

AANGEBODEN: RODE SANGUINEA
Ik moet ruimte maken: van een vriend in het buitenland krijg ik veel nieuwe planten (ter vervanging van die ik vorig jaar verloor aan mijten). Mijn rode Sanguinea-project is zo geslaagd dat ik momenteel veel te veel planten heb. Daarom heb ik voor liefhebbers:
- volwassen moerplanten van 60 a 80 cm die momenteel volop aan de groei zijn en nieuwe knoppen maken
- opgepotte stekken die aan de groei zijn. Omdat ik ze uit het bloeibereik van de plant sneed zullen ze snel knoppen maken (enkele hebben al mini-knopjes).
De kosten:
- moerplanten euro 15,- incl. pot en plastic steunstokken
- stekken euro 5,-
De moerplanten zijn te groot om via de post te verzenden, je moet ze dus zelf in Zottegem ophalen (door rugproblemen kan ik niet aan excursies deelnemen en planten meenemen naar bijeenkomsten).
De stekken kan ik vrij simpel via de post verzenden. Kosten: euro 7,-
TinekedV.

5 bedankjes

Berichtdoor Bizzz-R op 12 jun 2013 07:56

Mijn plant Sanguinea x bijtjes Bernhard staat nu meer dan een maand buiten (in één pot samen met 3 andere Sanguinea's) en begint flink knoppen aan te maken die blijven zitten en goed aan de groei zijn. Ik hoop binnen een maand op de eerste bloemen.

Als ik de tijd vind, zal ik binnenkort wat foto's posten.

Ik houd de grond van de Sanguinea's goed vochtig en merk niet dat de planten er hinder van ondervinden. Ook zie ik (boven de potgrond) dat er constant nieuwe wortelaanmaak plaats vindt. :thumb_up:

Gisteren heb ik de twee stekken van de Sanguinea met (gegarandeerd) rode bloemen van Tineke ontvangen. Goed verpakt, volledig geworteld en geen schade door verzending. Uitermate gezonde stekken. Ontzettend bedankt Tineke! Ik vind het super dat je zoveel zorg en aandacht besteedt aan de bestellingen. Ik ben er altijd erg blij mee en weet dat wat ik bij je bestel altijd goed wordt verzorgd. Top! Nogmaals hartelijk dank :thai:

Cheers, Ronald.
Bizzz-R

31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken