Cyrtostachys renda Kunstmatig belichten?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Cyrtostachys renda Kunstmatig belichten?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 jan 2014 22:38

Er wordt vaak gezegd dat Trachy zaden onder de 25 graden moeten kiemen, maar dit is niet mijn ervaring. De beste resultaten heb ik bereikt met kiemtemp tegen de 30 aan, zoals bij andere palmen. Dus zet je temp gerust wat hoger.

Geef palmzaden minstens 2 maanden de tijd, maar kijk wel regelmatig om te controleren op schimmels ed. En om je nieuwsgierigheid te bevredigen. Je mag zo'n ziplock dan best even openmaken. Daar gaan ze niet dood van. Wel weer goed afsluiten.

Na 4 maanden gooi ik de boel in de prullenmand. Je hebt dormante zaden die pas na een jaar kiemen. Maar die komen bij mij niet over de vloer. Die zoeken maar een andere familie.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2014 02:37

Geduld is een schone zaak in palmenland. In de regel verwacht ik Cyrtostachys erg snel (bij mij was het een kwestie van 1-2 weken) en Trachy langer, normaliter binnen 2-6 maanden. Maar ze kunnen zoals GHP al zegt er ook makkelijk meen jaar over doen.

Ik heb ook weinig geduld. 6 maanden wil me in de regel wel lukken aangezien de propagator groot genoeg is.
Meestal mik ik zaden die over datum zijn gewoon in de tuin, zeker voor Trachycarpus.
Ik kiem Trachy op kamertemperatuur - ze staan gewoon op de grond onder de kast in de huiskamer.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jan 2014 19:19

Het eerste Cyrt. rend. zaadje heeft gekiemd vandaag. Ze zijn op 5-11-2013 in het gripzakje gegaan. Dus meer dan 2 maanden heeft het geduurd bij mij.

Ik wacht even tot er meerdere gaan kiemen. Dan zaai ik ze in clusters. Als 'struikje' zijn ze het mooist.

Ben er echt op gebrand ze groot te brengen. Ga al vrij snel de 'eilandmethode' toepassen om de luchtvochtigheid hoog te krijgen rondom de palm.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 14 jan 2014 21:40

Echt super gaaf. Mag ik jou techniek ook gebruiken?
Was anders ook mijn volgende vraag. wie heeft ze kunnen houden? of tot welk stadium. Welke leeftijd enz.

Heb je al een opstelling? ik zit alleen met de verlichting te kijken. Growshops bieden vele mooie lampen aan maar is toch echt te gek om een paar honderd euro uit te geven voor een groeilamp.

Ben dus nog opzoek naar een oplossing hiervoor. Vrouwlief verklaard me compleet voor gek. Ze wil ook absoluut geen bakjes voor ons raam. ons raam op het zuiden staat ook aan de voorzijde van ons huis. vandaar.

:(
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 14 jan 2014 22:31

Eilandmethode is je plant op een verhoging in een schaal zetten en dan die schaal vullen met water, zo, dat je plant niet in het water staat. Ik gebruik daarvoor 2 gebruikelijke plantenonderzetters, een grote en een kleinere en keer de kleinere onderzetter op zijn kop, waarop ik de plant zet. Ik vul nu de grotere onderzetter met water.

Dit water verdampt nu langs de plant en creeert daarmee een grotere luchtvochtigheid rondom de plant.

De ideale methode om varens en tropische planten in leven te houden in onze droge huiskamers (de centrale verwarming heeft de varen bijna doen uitsterven in de nederlandse huiskamer....).

Verlichting: ik gebruik de cool daylight spaarlampen van P. uit Eindhoven. Zijn 35 watt en hebben een opbrengst van 150 Watt. Dat is wel het minimum om planten mee te laten groeien, maar het werkt wel. Ze kosten 20 euro. Ga voor verlichting niet naar die dure growshops. Zal je vrouw ook niet leuk vinden als je met een lamp van 400 euro terugkomt. Koop geen LED. Dat heeft zich nog niet bewezen als werkzaam bij planten.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 14 jan 2014 23:21

thanx voor deze super tip!
ik zal eerst eens wat geduld moeten tonen. :D maar tot nu toe heb je me super geholpen bedankt daarvoor. ga het zeker zo eens proberen!

heb een verwarmings elementje gekocht voor in een aquarium zodat het water nog sneller verdampt. hoop dat het gaat werken. eventueel met een plastic transparante bak erover heen.

heb je al wat foto's? :thumb_up:
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 15 jan 2014 12:02

Heb de tornado 42w besteld. Geeft voor 190w aan licht rond de 3000 lumen.
Laatst bijgewerkt door ralph van hemert op 15 jan 2014 18:21, in totaal 1 keer bewerkt.
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 15 jan 2014 18:20

Wie weet of ik stekpoeder kan gebruiken bij de zaden. Het werkende stofje is indolylboterzuur 0.25%

Dat is wat de boerenbond me aangeraden heeft. Ik heb het nog niet gebruikt voor de zaden.

Ps, de zwarte dadels zijn aan het kiemen! :D
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 15 jan 2014 18:28

Stekpoeder gebruiken als zaaipoeder lijkt me niet de bedoeling .Nytrozyme of kiemvloeistof is gebruikelijker. Misschien dat andere er ervaring mee hebben.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 16 jan 2014 09:15

Ik breng het vandaag weer terug. Heb een websearch gedaan op de stof en niemand gebruikt het om de zaden mee te kiemen.

Lekker advies van de boerenbond. Nu weet ik wel dat ze geen expert zijn qua tropische planten (logisch ook, ze willen enkel verkoop). Ze hadden wel kunnen zeggen.. Goh ik denk niet dat je dit moet gebruiken.

ach ja.
ralph van hemert

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken