Verwarmde propogator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Verwarmde propogator

Berichtdoor Moneytree op 03 mei 2012 15:02

:) Gardenpalms heeft hem ook staan bij winterbescherming: 59,95

(zag net bij een of andere growshop 73,95 voor hetzelfde ding)

Greetszzz,

Moneytree
Moneytree

1 bedankjes

Berichtdoor GeL op 03 mei 2012 15:11

@Moneytree, inderdaad, bandieten zijn het. Je vindt ze echt goedkoper, de propagator zelf kan je ook voor ongeveer 50 EUR kopen. Bij dit laatste opgelet! de laatste die ik kocht verspreidde werkelijk een gifitge plastiekgeur van zodra je die opzette, misschien was het wel namaak, ik kan het niet meer checken aangezien ik verpakkingsmateriaal dikwijls onmiddellijk weggooi.

Gr,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Moneytree op 03 mei 2012 15:26

GeL schreef:@Moneytree, inderdaad, bandieten zijn het. Je vindt ze echt goedkoper, de propagator zelf kan je ook voor ongeveer 50 EUR kopen. Bij dit laatste opgelet! de laatste die ik kocht verspreidde werkelijk een gifitge plastiekgeur van zodra je die opzette, misschien was het wel namaak, ik kan het niet meer checken aangezien ik verpakkingsmateriaal dikwijls onmiddellijk weggooi.

Gr,

Michel

De prop heb ik al, moet zolang maar ff goed op het batterijtje letten :?

Verders is het een super-prop :thumb_up: ben er erg blij mee :D

Greetszzz,

Moneytree
Moneytree

1 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 03 mei 2012 17:14

GeL schreef:Ik werk met dezelfde propagators als hierboven (Tosaman) MAAR gooi aub die thermostaat buiten want die is onbetrouwbaar, de hysteresis is namelijk immens hoog (verschil tss. in en uitschakeling bij bereikte temperatuur of te lage temperatuur) + werkt met een batterijtje die het al snel opgeeft...
Koop de goedkoopste 64/50 propagator (dus zonder regelaar) en doe er dan deze bij:

http://www.biogreen.de/en/thermostats/thermo-2/

Met een beetje zoeken vind je ze voor 50€ (Growshop dacht ik).
Zeer betrouwbaar, ik gebruik 4 stuks 64/50 in combinatie met de Biogreens, enige nadeel: geen timer om verschillende temperaturen voor dag/nacht regime in te stellen. Dat laatste kan je wel anders oplossen en is eigenlijk geen probleem als je geen musa's kweekt.

Gr,

Michel

Ik heb het zelf niet geprobeerd hoor, maar wat is de temperatuur als je de thermotimer ertussenuit haalt?
In je eerste stukje hierboven zeg je dat je de thermostaat weg moet laten, in het tweede stukje zeg je dat het enige nadeel geen timer is om een dag/nacht regime in te stellen. Wat is het nu?
Met de thermotimer die er tussen zit, kan je namelijk: 1) De temperatuur op een constant niveau zetten, 2) Een maximum temperatuur instellen (slaat aan wanneer de temp. te laag is, slaat uit wanneer de temp. te hoog is) en 3) Een dag en nacht temp. instellen.
Ik vind het zelf reuze handig om een thermotimer er tussen te hebben, hij voorkomt ook dat eea oververhit kan geraken.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor GeL op 03 mei 2012 20:14

Hi Tosaman,

Ik bedoelde dat je de thermotimer zoals afgebeeld op de foto NIET moet kopen en als je hem al hebt niet gebruiken omwille van de hierboven beschreven nadelen. Je moet uiteraard wel een thermostaat gebruiken, een voorbeeld daarvan is de Biogreen waarvoor ik een link heb gegeven. Het enige wat de Biogreen niet doet is in- en uitschakelen via een timer (bvb dag/nacht), daarvoor gebruik ik een aparte (betrouwbare) timer zonder batterij die ook op netstroom werkt net zoals de Biogreen thermostaat. Die staat dan voor de Biogreen geschakeld die zonder stroom zijn instellingen niet verliest, zo'n timers kan je voor een paar euro kopen. Dus voor musa's gaat het verwarmingselement 's nachts helemaal uit en gedurende de dag gaat hij lekker automatisch terug op de ingestelde waarde. 's Nachts zakt de temperatuur in de geisoleerde propagator niet onder de 20°C.

Als je zonder thermostaat werkt krijg je temperaturen > 50°C en dan kun je het wel schudden, dit is trouwens wat er gebeurt indien je batterijtje ( AAA) van die thermotimer het laat afweten, als je dan niet thuis bent of slaapt..... :cry:
Ik heb het meegemaakt, de isolatie plaat die ONDER de geisoleerde bak van de propagator lag was gedeeltelijk gesmolten :!:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Rob op 03 mei 2012 22:06

veronique schreef:Itrme en Rob: hoe behoud je dan de constant temperatuur in die kast?Sommige zaden moeten een temperatuur van 35 graden hebben en sommige zaden maar 25 graden,die moet dan toch ergens te regelen zijn?

Ik regel helemaal niets. Geen timer, geen dag/nacht behoudens dan dat de kamer waar ie in staat overdag een paar graden warmer is. Zaden zien geen licht, en op de evenaar is het dag/nachtverschil in temperatuur hooguit een paar graden!
De bak is de hele dag gewoon 30°+/- 3° en ik speel alleen met waar ik de bakjes zet; Er is natuurlijk een klein temperatuursprofiel in de bak - al is het aleen maar omdat het eerste deel van de kabel (dat links in de bak zit) geen warmte geeft.
Links bovenin is het ongeveer 27°, rechtsonder ongeveer 30°-33°.
Werkt voor alle soorten behalve trachycarpus - die gooi ik onder de kast in de huiskamer :)

De kunst in deze is het afstemmen van volume bak en kabel, gekoppeld aan isolatiewaarde.
Mogelijk heb ik gewoon mazzel gehad met die combo, maar hij staat nu al 3 jaar op 25W te pruttelen.

Ik gebruik overigens ook een acquarium zoals anderen erbij. Met lampen zonder bijverwarmen word het al 24-26° in de bak. Ook hier geen dag nacht, gewoon 'aan'.
Totl slot wordt het hier op de voorzolder ongeveer 35° in de zomer; Jubea kiem ik daar zonder additionele hulp...

Al met al zones en temperaturen genoeg

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 04 mei 2012 16:08

GeL schreef:Hi Tosaman,

Ik bedoelde dat je de thermotimer zoals afgebeeld op de foto NIET moet kopen en als je hem al hebt niet gebruiken omwille van de hierboven beschreven nadelen. Je moet uiteraard wel een thermostaat gebruiken, een voorbeeld daarvan is de Biogreen waarvoor ik een link heb gegeven. Het enige wat de Biogreen niet doet is in- en uitschakelen via een timer (bvb dag/nacht), daarvoor gebruik ik een aparte (betrouwbare) timer zonder batterij die ook op netstroom werkt net zoals de Biogreen thermostaat. Die staat dan voor de Biogreen geschakeld die zonder stroom zijn instellingen niet verliest, zo'n timers kan je voor een paar euro kopen. Dus voor musa's gaat het verwarmingselement 's nachts helemaal uit en gedurende de dag gaat hij lekker automatisch terug op de ingestelde waarde. 's Nachts zakt de temperatuur in de geisoleerde propagator niet onder de 20°C.

Als je zonder thermostaat werkt krijg je temperaturen > 50°C en dan kun je het wel schudden, dit is trouwens wat er gebeurt indien je batterijtje ( AAA) van die thermotimer het laat afweten, als je dan niet thuis bent of slaapt..... :cry:
Ik heb het meegemaakt, de isolatie plaat die ONDER de geisoleerde bak van de propagator lag was gedeeltelijk gesmolten :!:

Gr,
Michel

Okay, duidelijk. Ik heb die afgebeelde van TFA wel, en ik moet zeggen dat ik het een maal heb meegemaakt dat het batterijtje leeg was. De temperatuur viel trouwens wel mee, ik had er een extra thermometer in gehangen. En ik was er vlot bij, want ik ga elke dag even koekeloeren of er al wat gebeurt ;) .Wat dat betreft kan ik het verhaal volgen. Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor makkelijke kiemers, zoals de Washingtonia's en Phoenixen, om ze even op te piepen dus. Zodra het blaadje tegen het dakje aan komt schakel ik alles uit en zet alles in de vensterbank. Met andere woorden, ik gebruik het niet al te lang.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor jraukema op 06 mei 2012 13:50

Hallo allemaal,

Naar mijn weten is dit het goedkoopste adres voor de propagator met thermo-timer(€94.95).

http://www.seedo.nl/propagator-6450-inc ... -1221.html

Als je een account bij hun aanmaakt en iets besteld krijg je ook nog 3 verrassingszakjes met elk 10 zaden cadeau :thumb_up:

Groeten,
Rene
jraukema

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 07 mei 2012 19:59

Bij Seedo.nl heb ik mijn laatste propagator gekocht ook een 64/50, da's diegene die eigenlijk niet zo lekker ruikt als hij warm wordt.
Anders ben ik wel tevreden van Seedo.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 07 mei 2012 20:18

Je kan er ook een geurboompje in hangen, net als in de auto ;)
Tosaman

16 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken