Propagator

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Re: Propagator

Berichtdoor Tosaman op 05 okt 2010 10:38

wsnbm schreef:Owwkeej en waar verkopen ze deze?
En qua ontkiemtijden scheelt zo'n propagator veel in tijd?

Ze hebben het ook vaak over bodem temperaturen, maar zet je deze bv op 20 graden hoe warm wordt het dan in de propagator zelf?


Hier verkopen ze deze, http://www.kweekbak.nl/kweekbakken/prop ... 450-thermo ,voor zover ik weet is dit model bij de webshop het goedkoopst. Ik had hem daar ook besteld, binnen twee dagen na betaling in huis. Er zit een Nederlandse handleiding bij en de timer (dat is dat witte ding linksonder op de foto) dat je in het stopcontact steekt kan je op verschillende temperaturen zetten, zelfs drie verschillende temp. per etmaal. Je kan hem zelfs op 30C en meer zetten. Als die temperatuur bereikt is dan slaat 'ie af. Wordt de temp. te laag dan slaat 'ie weer aan.
Het is wel aan te raden om een extra thermometer in de propagator te plaatsen, soms kan de temp. te hoog oplopen namelijk.
Verder, je kan gewoon kweekbakjes met je handel en wandel er in zetten, dus je hoeft in principe geen zaai/stekgrond op de bodem te leggen. Op de bovenkant zitten twee schuifjes die je af en toe kunt openzetten om te ontluchten.
Omdat ik niet zo veel ervaring heb met plantjes kweken kan ik ook niet zeggen of eea sneller gaat. Ikzelf vind het wel een handig apparaat daar het bij mij thuis 's winters zelden warmer is dan 19C, en er zijn natuurlijk zaden die veel hogere temperaturen eisen om te ontkiemen.
Veel succes.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 491
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor wsnbm op 05 okt 2010 16:53

Heyyyy,

Bedankt voor de uitleg.

Maar wat leg je op de bodem dan alleen de zaden?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Tosaman op 05 okt 2010 18:51

Op de bodem leg je niks. Je doet wat zaadjes in een potje met vochtig zaai/stekgrond, en je zet dat in de kweekbak. Deksel op de kweekbak, temp. instellen en afwachten maar. Tenminste, zo deed ik dat met Washingtonia zaadjes. Die kwamen binnen twee weken tevoorschijn.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Avatar gebruiker
Tosaman
 
Berichten: 491
Geregistreerd: 18 mei 2010 17:05
Woonplaats: Westfriesland (tussen Hoorn en Enkhuizen).
16 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor wsnbm op 13 okt 2010 08:58

Nou ik heb hem aangeschaft!

Ik heb precies de aanwijzingen gevolgd, laagje zand op de bodem, vochtig maken en potjes met stekgrond en zaadjes erin.

Gisteravond aangezet en vanmorgen inderdaad 30 graden in de kweekbak.

Maar klopt het dat er veel condens in de kweekbak onstaat ?
Ik moet de ontluchtingsgleuven dicht houden vanwege de gespannen lucht.

Ik wil en zal die Jubaea Chil. ontkiemen :evil:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Olie1605 op 13 okt 2010 18:05

Die condens zul je wel altijd hebben denk ik.

Succes ermee!

Hopelijk lukt het je nu wel.
Olie1605
 
Berichten: 840
Geregistreerd: 01 nov 2009 20:44
Woonplaats: Zwijnaarde
55 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor wsnbm op 15 nov 2010 09:51

Doe ik iets fout?

Ik heb verschillende zaadjes in dfe propagator gezet, een banaan, de J. Chilensis, een yucca en een canna eigenkweek :P

Ik heb de bak gevuld met zand en daar een flinke slok water in gegooid zoals beschreven staat in de handleiding.

Zou het kunnen dat ik te veel water heb geplaatst in de bak, dat de condens in de bakjes terecht komt en dat de bakjes met zaai en stekgrond te nat staan?
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor amourath op 15 nov 2010 09:57

wsnbm schreef:Doe ik iets fout?

Ik heb verschillende zaadjes in dfe propagator gezet, een banaan, de J. Chilensis, een yucca en een canna eigenkweek :P

Ik heb de bak gevuld met zand en daar een flinke slok water in gegooid zoals beschreven staat in de handleiding.

Zou het kunnen dat ik te veel water heb geplaatst in de bak, dat de condens in de bakjes terecht komt en dat de bakjes met zaai en stekgrond te nat staan?


Ik heb geen zand in mijn propagator, zo komt de bodemwarmte direct in aanraking met de potjes, en profiteer je meer van de warmte. Je kan beter het teveel aan vocht weghalen, als jouw potjes met de voeten in het vocht staan zal de grond inderdaad te nat zijn en gaan jouw zaden niet kiemen maar rotten.
Condens op zich is geen probleem, een propagator is ook zodanig gebouwd dat de condens niet in de potjes kan vallen. Hoge luchtvochtigheid is prima en zorgt ervoor dat je de grond minder vaak moet bevochtigen, maar als je codens krijgt dan wil dat zeggen dat de lucht verzadigd is, en heeft het geen zin om nog extra vocht toe te voegen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor wsnbm op 15 nov 2010 12:20

Owwkeej txs!
:thumb_up:

Je hebt zeg maar het vloerverwarmingsgedeelte met de warmtekabel, dan hebben ze er een aparte losse bak opgezet die je zou moeten vullen met zand en water en daarop zet je de potjes.

Het water valt ook inderdaad niet in de potjes maar het aarde is wel "drijfnat" in de prop.

Wat voor advies zou je geven, de extra tussenbak verwijderen en de potjes direct op de "vloerverwarming" zetten zonder vocht?
Als je het zonder tussenbak wel zou bevochtigen dan zou je het vocht op de warmtekabel zetten?

Ik heb de hele bak op dit moment uit de prop. gehaald om te drogen.
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor amourath op 15 nov 2010 13:01

wsnbm schreef:Je hebt zeg maar het vloerverwarmingsgedeelte met de warmtekabel, dan hebben ze er een aparte losse bak opgezet die je zou moeten vullen met zand en water en daarop zet je de potjes.

Het water valt ook inderdaad niet in de potjes maar het aarde is wel "drijfnat" in de prop.

Niet goed hoor, je zaden gaan gewoon rotten op die manier.

wsnbm schreef:
Wat voor advies zou je geven, de extra tussenbak verwijderen en de potjes direct op de "vloerverwarming" zetten zonder vocht?
Als je het zonder tussenbak wel zou bevochtigen dan zou je het vocht op de warmtekabel zetten?


Neenee, gewoon jouw potjes in die tussenbak, en de aarde licht bevochtigen met een plantenspuit, en niks op de grond in die bak. Nooit rechtstreeks water op die kabel doen, dan krijg je straks kortsluiting... dat is niet de bedoeling :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Propagator

Berichtdoor Stefanvds op 15 nov 2010 13:30

Ik gebruik gewoon een kweekbak van Acd gevuld met water en een verwarming voor aquariums.
Zet deze op 30gr en een bakje voor de potjes met zaailingen. Werkt perfekt en grote opkomst van de zaden. Mijn Ensete Ventricosium waren gekiemd in 3 weken.Voor de rest heb ik hierin mijn Braeha, sabal, Humilis, Phoenix, Strelitzia nicolai en Butia in gezaaid en allemaal uitgekomen.
Avatar gebruiker
Stefanvds
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 31 mei 2010 09:27
Woonplaats: Hamme
13 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten