door Rob op 24 aug 2013 13:41
Sure Kevin.
Nooit meer servetten of papier voor mij. Ik zou ooit nog wel eens watten willen proberen, maar volgens mij kun je dan net zo goed 100% perliet pakken.
Ik heb de zakjes op een gegeven moment leeggemaakt en overgezet naar cocopeat, met als resultaat een zak calyptrocalyx die heel traag groeit.
Ik blijf bij mijn methode met ziplocks (tegenwoordig de gewone ziplock dievrieszakken van de Plus! Supermarkt...) en wissel tussen reguliere cocopeat en neem coir blokken. Voorkeur gaat uit naar neem omdat het 100% steriel is en een absolute waterhoeveelheid opneemt om een bepaalde vochtigheidsgraad te verkrijgen voor je medium. Ik gebruik 2.5 l warm water op een blok, en het resultaat is altijd hetzelfde. 2 keer een handvol is voldoende voor 1 zakje.
In geval van cocopeat hangt het van het seizoen af hoe nat die zakken zijn. Laatst had ik er 1 die echt zeiknat was en dan word het een beetje gokken hoe lang ie moet blijven staan in de schuur vooraleer ik hem gebruik. Ik microgolf cocopeat overigens tegenwoordig altijd 60 seconden, en open de zakjes ongeveer elke 2 weken even een half uurtje. Het luchten is m.i. echter geen must.
Wel belangrijk is het volgende: als je ziplocks niet lucht, en de zakjes trekken vacuüm, dan heb je meestal last van ofwel rotte zaden, ofwel schimmels, of beide.
Voor grotere hoeveelheden gebruik ik overigens gewoon bakken en geen zakjes. Een ziplock is leuk voor 20-30 zaden, maar voor 100 of meer is een bak praktischer - loop even naar de marskramer of blokker, hele rekken vol met van die plastiek bakken. Mooie is, je krijgt er direct een deksel bij, waardoor ze stapelbaar zijn.
Tenslotte: ik gebruik nooit kiem-stimuleringsmiddelen, en ook geen schimmelbestrijders. Als het echt moet bestrijd ik luizen of bijvoorbeeld spint; met onze droge binnenshuis winters kun je daar bij niet omheen dat je een keer last ergens van hebt.
Enfin: kiemen in papier etc is knoeiwerk met zeer matig resultaat. Voor mij dus niet meer.
08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C