Bij mij is inmiddels het plantenvirus ook toegeslagen en na het lezen van alle zaaipogingen op het forum wilde ik het zelf ook eens proberen. Hieronder mijn eerste bestelling bij zadengigant, ik heb de zaden 2 dagen laten weken met zaadkiemvloeistof. Hierna heb ik de zaden gezaaid in zaai en stekgrond en vervolgens in een zelf ontworpen kas geplaatst en deze voor het raam gezet.
Trachycarpus Takil 10 Zaden
Trachycarpus Wagnerianus 10 zaden
Trachycarpus nainital 25 zaden
Trachycarpus latisectus 10 Zaden
Trachycarpus nova 10 zaden
Trachycarpus nanus 10 Zaden
Nannorrhops Arabica 10 Zaden
Roystonea boringuena 10 zaden
Licuala grandis 10 zaden zeer verse zaden
De eerste zaaipoging smaakte naar meer en dezelfde week weer een bestelling gedaan. Onderstaand is de 2e bestelling, deze zaden hebben ook laten weken en liggen nu in mijn terrarium dmv de zipbag methode met stekgrond. Onderstaande zaden liggen contineu warmer dan mijn eerste bestelling omdat ik las dat Trachycarpus het best kiemde op kamertempratuur. Uiteraard heb ik de white strawberry wel gewoon gezaaid in stekgrond.
Rhapidophyllum hystrix 10 zaden zeer vers
Jubaea chilensis 10 zaden zeer verse zaden
Sabal Palmetto 25 Zaden zeer verse zaden
Sabal Bermudana 20 Zaden
Serenoa repens (Silver) 10 Zaden
Nannorrhops Ritchieana 10 Zaden
Trachycarpus misan 10 Zaden
Tulbaghia violacea 10 zaden
White strawberry 25 zaden
Voor mij is dit de eerste keer dat ik palmzaden probeer te laten kiemen dus eventuele tips of verbeteringen zijn zeer welkom. Zo zag ik net dat de tempratuur overdag in mijn "kas" best kan oplopen overdag is de erg of juist goed?
Ik heb mijn zipbags niet te vochtig gemaakt omdat ik las dat het anders kon rotten, als jullie de bags zien is dit voldoende vocht, of staan ze te droog?
Voor nu is het kwestie van eventuele verbeteringen/tips opvolgen en heel veel geduld hebben.
Maar ik wil nu ook proberen wat eenvoudige "tropisch ogende bloemen" te zaaien voor mijn tuin in de zomer, ga ik dit nog redden en wat zullen jullie hiervoor adviseren wat eenvoudig en snel kiemt?
Alvast bedankt
Hans