door Gouden HandPalm op 01 apr 2014 08:14
Naar mijn weten remt het vruchtvlees/velletje niet de kieming, maar het kan wel de kans op schimmels verhogen. Daarom halen de meeste telers het vruchtvlees eraf voordat ze gaan zaaien. Als je helemaal zeker wilt zijn dat je zaden schimmelvrij zijn, dan kun je ze even een paar minuten in een bakje water leggen waar je een scheutje bleekwater aan hebt toegevoegd. Dat doen veel telers. Ik heb dat nooit aangedurfd omdat bleekwater (of wasmiddel, dat hoor je ook nogal eens) mij nogal heftig spul lijkt voor zaden. Maar goed, veel mensen doen dat met goed gevolg.
Ik zou de zaden niet drogen en al helemaal niet in het zonnetje op de vensterbank. Het is juist goed als zaden een beetje plakkerig zijn. Dat geeft alleen maar aan dat ze vers zijn en er zin in hebben. Uitdroging is voor zaden funest. Meteen na het pellen en het opschonen dus de koelkast in met de zak. Je kan ze wel even met een schone theedoek afvegen als je ze iets te nat vindt.
T. zaden doen het altijd prima en zijn super sterk en kiemkrachtig, vooral als ze vers zijn. Erg veel fout gaan kan er dus ook niet.
Je zaden zien/zagen er prima uit, Han. Veel zaaiplezier!