Zaad van Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaad van Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor draco op 25 maart 2014 02:01

Ik heb een kweker de zaden toegezegd van mijn Trachycarpus. Het oogsten valt me tegen - om te beginnen het handmatig plukken van de zaden. Misschien moet ik beginnen met de zaadtrossen los te snijden. Nadat de zaden vrij zijn gemaakt moet zo heb ik begrepen, ook nog het zaadhuidje worden verwijderd. Heeft iemand misschien een handiger/snellere methode voor deze procedure bedacht ?
Feitelijk is het 'liefdewerk, oud papier', want strikt genomen levert het weinig op voor de arbeid die hiervoor moet worden verricht :mrgreen:
Bijlagen
zaden_wagnerianus.jpg
zaden_wagnerianus.jpg (114.69 KiB) 4211 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Zaad van Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor palmboomgeert op 25 maart 2014 09:11

ik heb eigenlijk nog nooit de velletjes van een TF zaad gedaan.
Gewoon de zaden laten afvallen, ofwel afschudden. Degene die er vast blijven aanhangen zijn mogelijks nog niet rijp genoeg.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 maart 2014 09:39

Degene die de zaden koopt en gaat zaaien kan het beste het opschoonwerk doen. Ik zou dat niet zelf doen. Het vruchtvlees betekent nog even een extra bescherming voor de zaden. Ook is dat te veel werk voor zo'n hele tros.

Het beste is om het vruchtvlees pas te verwijderen vlak voordat ze in de kiemzak of in de grond gaan.

Nadat je ze hebt afgeschud of afgeplukt kun je ze wel het beste koel wegleggen, Han. Bij voorkeur in de koelkast. Dat simuleert een winterperiode voor de zaden en dan hebben ze er extra zin in om te gaan kiemen, zodra ze het wat warmer krijgen.

Tot zover mijn ervaringen met (Trachy) zaden.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 25 maart 2014 22:08

Die winterperiode hebben ze toch net achter de rug, Jan, vannacht werd het -2°C.
Afschudden lukt waarschijnlijk niet, want ik moet er nog flink aan plukken. Misschien is het beter nog even geduld te hebben - sommige zaden lijken op kleurindicatie onvoldoende rijp.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Herman op 31 maart 2014 19:33

Als ik het goed begrijp is het nu de tijd om de zaadjes er af te halen. Moeten deze verse ook 24 uur in lauw water voordat je ze uit plant? Dan het velletje eraf en dan planten? Heb nl. ook een wagneranius vol. Met blauwe " besjes"".
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 maart 2014 20:36

Ja, ook verse zaden kun je het beste 2 dagen weken in lauw water. Ik zou voordat je gaat weken ze ontdoen van het vruchtvlees ('velletje'). Dat vermindert de kans op schimmelen. Vergeet ook niet het lauwe water elke 12 uur te verschonen en te ontdoen van alle velletjes/restjes die nog achterblijven in het weekwater.

Met verse zaden heb je gegarandeerd opkomst na 3 weken, soms al na 14 dagen.

Heb ook net twee zakken vol T. fortunei zaden zitten pellen en opschonen. Heb nu voor een paar jaar aan zaden en zaailingen in de koelkast. Het laten kiemen van palmzaden vind ik toch nog steeds het leukste onderdeel van deze hobby. Er gaat niks boven je eigen palmen geboren te zien worden!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 apr 2014 01:10

Ik heb de zaden geoogst en laat ze nu een tijd drogen. Dan wil ik het blauwe hulsel er met een ruwe handschoen afwrijven. Ik vernam dat dit vlies een kiemremmende factor bevat ?
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 apr 2014 08:14

Naar mijn weten remt het vruchtvlees/velletje niet de kieming, maar het kan wel de kans op schimmels verhogen. Daarom halen de meeste telers het vruchtvlees eraf voordat ze gaan zaaien. Als je helemaal zeker wilt zijn dat je zaden schimmelvrij zijn, dan kun je ze even een paar minuten in een bakje water leggen waar je een scheutje bleekwater aan hebt toegevoegd. Dat doen veel telers. Ik heb dat nooit aangedurfd omdat bleekwater (of wasmiddel, dat hoor je ook nogal eens) mij nogal heftig spul lijkt voor zaden. Maar goed, veel mensen doen dat met goed gevolg.

Ik zou de zaden niet drogen en al helemaal niet in het zonnetje op de vensterbank. Het is juist goed als zaden een beetje plakkerig zijn. Dat geeft alleen maar aan dat ze vers zijn en er zin in hebben. Uitdroging is voor zaden funest. Meteen na het pellen en het opschonen dus de koelkast in met de zak. Je kan ze wel even met een schone theedoek afvegen als je ze iets te nat vindt.

T. zaden doen het altijd prima en zijn super sterk en kiemkrachtig, vooral als ze vers zijn. Erg veel fout gaan kan er dus ook niet.

Je zaden zien/zagen er prima uit, Han. Veel zaaiplezier!
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken