woodwardia sporen zaaien - zaaimedium?

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

woodwardia sporen zaaien - zaaimedium?

Berichtdoor lily-anne op 14 maart 2010 21:27

woodwardia kan je geen boomvaren noemen , maar ik weet niet of er een betere plaats is om deze vraag te stellen .
Ik heb een woodwardia die voor het eerst rijpe sporen heeft en zou er eens wat willen zaaien - wat kunnen jullie aanraden als ideaal zaaimedium?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: woodwardia sporen zaaien - zaaimedium?

Berichtdoor griphuz op 15 maart 2010 13:02

Ik zou gewoon hetzelfde zaaimedium gebruiken wat je altijd voor sporen gebruikt.
Ik gebruik zelf zaai- en stekgrond van cocopeat (geen meststoffwen dus).
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: woodwardia sporen zaaien - zaaimedium?

Berichtdoor lily-anne op 15 maart 2010 21:20

ik wist niet dat er zaai en stekgrond van cocopeat bestaat - de potgrond van dat merk heb ik wel in huis , maar daar zit voeding bij .Ik zal dan maar gewone zaai en stekgrond gebruiken - is het toevoegen van fijn gezeefde turf een pluspunt ?
groetjes
Lily-Anne
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: woodwardia sporen zaaien - zaaimedium?

Berichtdoor TropiRo op 15 maart 2010 22:10

Ik heb als test met Dicksonia antarctica sporen een aantal grond soorten geprobeerdt.
Gewone zaai en stekgrond, zaai en stekgrond van Cocopeat, potgrond en neem-coir, alleen de neem-coir niet in de magnetron gedaan.
Op alle 4 de grond soorten zijn de sporen aangeslagen, de snelste die aansloeg was op potgrond, 2 dagen daarna de zaai en stekgrond, dag daarna de Cocopeat en de dag daarna de neem-coir dus heel veel maakt het ook niet uit. Wat wel heel veel uitmaakt is schoon werken zodat de gekookte aarde en water bacterien vrij blijft.

Ik heb 5 weken geleden sporen van de Woodwardia radicans op gewone zaai en stekgrond gezaaid en daar is nu een klein beetje beweging in te zien.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes


Keer terug naar Zaaien en stekken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten