na een korte vakantie in spanje heb ik wat zaadjes meegenomen, wil kijken of ik ze kan ontkiemen.
Mijn uitgangspunt is een simpele, veilige kiemomgeving voor zo weinig mogelijk geld en met minimaal stroomverbruik.
De piepschuim kist vond ik en leek mij ideaal. De plastic bakjes kosten weinig en de warmtemat is slechts 18 watt. Het matje ligt in de kist op isolatiemateriaal, daaroverheen twee latjes zodat de zaaitrays nooit direct contact maken en niet te warm worden.
Het geheel op een timer (vooralsnog zonder thermostaat), overdag 15min aan/15min uit, 's nachts 15min aan/45min uit. Temp varieert tussen 28-33c overdag en 25-28c 'snachts, afhankelijk waar ik precies meet in de kist.
Zie hieronder voor de plaatjes..
Nu heb ik een vraagje over condensvorming in de plastic zaaibakjes.
Zoals op de foto's te zien is zitten de zaadjes in afgesloten plastic bakjes welke in de propagator geplaatst staan. De piepschuim kist is ideaal voor isolatie maar ik wil deze vochtvrij houden ivm schoonmaken etc. Gaatjes prikken in de deksels van de plastic bakjes lijkt me niet wenselijk als ik die piepschuim bak droog / schoon wil houden. Bovendien ligt het warmtematje in de piepschuim bak en hou ook deze liever zo droog mogelijk.
Het lijkt mij dat condens geen probleem is zolang ik af en toe ventileer of zie ik iets over het hoofd?
thx voor jullie gedachten alvast,
grt
Teun