Normaal gesproken laat ik het zaaien en de eerste opkweek van planten over aan anderen. Maar omdat ik palmzaad uit de eigen collectie had verworven, wilde ik het zaaiproces ook weleens beproeven. Lang geleden had ik wel zaad van Phoenix canariensis en Archontophoenix cunninghamiana van de eilanden meegebracht en met succes opgekweekt.
Vorig jaar kreeg ik zaad van Trachycarpus wagnerianus beschikbaar waarvan ik er een 40-tal heb uitgezaaid. Bij de helft ervan had ik het blauwe vlies verwijderd. Vergeleken bij de zaden die niet waren schoongemaakt, leverden deze verreweg de meeste kiemers op. In september heb ik de zaailingen met 1 kiemblad apart opgepot en in de kas overwintert. Helaas gingen de meesten dood en heb ik nu nog 1 exemplaar over waaraan deze zomer een tweede blad is verschenen.
Voorjaar 2015 kreeg ik zaden van een intraspeciële kruising Chamaerops humilis man met de variant 'Cerifera'. Hierbij was de opkomst goed en ik ben benieuwd hoe deze gaan reageren op het verspenen komend voorjaar? Ik sta open voor nuttige tips, het gebruik van een andere grondmix bijvoorbeeld, anders dan de nutriëntrijke vochthoudende relatief zware potgrond die ik standaard bij mijn kuipplanten toepas.