redding zaailingen

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

redding zaailingen

Berichtdoor cvb op 18 mei 2016 13:59

hallo

ik heb van een forum lid zaailingen gekocht van mussas,
maar dat zijn echt kleine plantjes zelfs met 1 dikke wortel en het andere met haarfijne worteltjes,

wat moet ik doen om deze plantejes te redden van de dood,
ik heb ze nu in potgrond staan onder glas die beetje wazzig is, staat in de volle zon met een schaaltje met water er in voor de vochtigheid, de nacht temps gaan naar de 10 graden overdag naar de 28,
de stekjes zijn nog altijd mooi fris groen,

help help, of is alles in orde,
cvb

10 bedankjes

Re: redding zaailingen

Berichtdoor cvb op 20 mei 2016 14:32

de musa black thai is vertrokken,
maar de musa veluntia is dood,
de zaailing was te klein en kon niet groeien,
te vroeg om te verplanten en zeker per post,
er waren filterdunne worteljes te zien maar de plant kon niet meer gered worden,

jammer maar van de verkoper hoor ik ook niets meer?
mag me op zijn minst een nieuwe sturen, het was immers zijn fout :(

mvg cvb
cvb

10 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 08 jun 2016 23:44

Hoi cvb,

Zuur om dit te lezen, jammer dat er geen reacties zijn maar hopelijk komt alles nog goed.
Het risico van verzenden is altijd voor de koper.
Vraag volgende keer als je iets koopt om een foto vooraf.
In Nederland zit er garantie op aanslag van planten als je iets koopt bij een onderneming.
Hier is het een kwestie van "vrienden" onder elkaar. Ik weet niet of het toegestaan is, maar anders graag naam en toenaam noemen om meer ellende te voorkomen. Hou er svp rekening mee dat niet iedereen dagelijks op het forum aanwezig is.
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 09 jun 2016 19:42

Wellicht wil het forumlid je alsnog wat opsturen?
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Rob op 09 jun 2016 23:08

Dit soort issues zullen best tussen koper/verkoper in 1 op 1 dienen worden opgelost (mogelijk is dit zelfs al het geval - het topic is inmiddels >2 weken oud).

PalmVrienden dient in geen geval te worden gebruikt (of misbruikt) om geschillen tussen 2 partijen uit te werken. Wanneer dit toch gebeurt dan zouden de betreffende berichten door moderators verwijderd kunnen worden teneinde het sterk sociale en vriendelijke karakter van PV te waarborgen.

PB is daarentegen een prima medium waarbij de kans op een bevredigende oplossing de facto ook altijd groter is dan een escalerend forumpost. Ik ben zelf groot fan van de telefoon en het ouderwetse gebruik ervan... dus gewoon overleggen/praten.

Mocht de betreffende persoon of een ander forumlid zich geroepen voelen iets op te sturen, dan is dat natuurlijk fantastisch; er kan ook dan altijd direct contact worden opgenomen.

gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 jun 2016 01:34

Jammer dat ik dit nu pas lees, ik heb ook enkele zulke piepjonge banaantjes gekocht. Mocht je nog verse exemplaartjes ontvangen heb je misschien toch nog iets aan mijn uitleg.

Ik denk dat als zoals je zei de plantjes mooi fris groen waren bij ontvangst, de slaagkans groot was geweest als je ze binnenshuis op de vensterbank had laten wortelen, ik heb de plantjes apart opgepot en in zo'n minikasje gezet op een vrij zonnige vensterbank in de keuken. De p9 potjes heb ik gevuld met vanonder bemestte cocospeat potgrond, en vanboven zaai en stekgrond. Op die manier speel ik veilig om de wortels niet te verbranden maar wanneer het begint te groeien komen de wortels toch bij de bemestte potgrond.

Bij mij zagen de 2 velutina's er niet zo fris uit bij ontvangst, maar eentje is nu toch al stilletjes aan de groei. De andere is nog afwachten of hij het gaat halen.
Van de 2 ensete ventricosums was eentje helaas al rot bij ontvangst maar de andere zag er nog intact uit (had een witte groeipunt) en gaat nu als een raket en is nu na 1week al aan zijn 2e blad bezig.

Als er worteltjes zichtbaar zijn onderaan de pot ga ik ze eerst laten wennen aan drogere lucht en daarna pas buiten zetten op een warm maar beschut en beschaduwd plekje.
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken