Mango en Papaya zaaien lukt niet al te best.

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Mango en Papaya zaaien lukt niet al te best.

Berichtdoor cedric013 op 22 apr 2011 11:28

Hallo iedereen,
Ik heb ooit eens geprobeert om de grote mango zaad te laten ontkiemen, dit lukte helaas niet, hij rotte, ook heb ik hem eens opgesplitst, maar dit lukte toen ook niet, weet iemand een goede manier om een mango zaad goed te laten ontkiemen?
En bij de papaya lukt dit wel, van zaajes die overgekomen zijn uit Australië,
maar eens ze 5 cm worden vallen ze slap, maar ze staan niet te droog en zeker niet te vochtig, wat kan ik hieraan doen?
Alvast bedankt voor de reactie's
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Re: Mango en Papaya zaaien lukt niet al te best.

Berichtdoor zezinho op 23 apr 2011 00:51

hoi cedric,
zie dat je vlaknij woont (smetlede-wetteren = 5km) Heb eind 2010 tijdens een vakantie op La Gomera (één v/d Canarische eilanden) op een plaatselijke markt kleine mango's gekocht en thuis 2 pitten gezaaid in een luchtig mengsel (zaaigrond met zand) en warm weggezet op de chauffageketel en 10 dagen later had ik reeds 1 kiemer; De andere is kapotgegaan,(mijn fout : had de pit teveel opengesneden en was daardoor beginnen rotten) maar die eerste is 20 cm groot geworden en heeft 5 bladeren aangemaakt; daarna stilgevallen (tot hiertoe van het voedsel in de pit geleefd, denk ik) maar nu (staat nu in de veranda bij 30°) heeft hij opnieuw 3 nieuwe bladeren aangemaakt. Zoals in vorige topic reeds beschreven (weet alleen niet meer waar die te vinden is)
zijn de meeste (grote) mango's behandeld (bestraald) met kobalt om ze beter te kunnen bewaren maar verliezen hierdoor hun kiemkracht.
Bliven proberen, zou ik zeggen.µ
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Re: Mango en Papaya zaaien lukt niet al te best.

Berichtdoor cedric013 op 23 apr 2011 10:37

Hey Zezinho,
Dank voor de reactie, zal het nog wel eens proberen, volgende week.
Mvg.
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken