Proteaceae

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Proteaceae

Berichtdoor paul op 30 okt 2011 15:52

Hallo,
half september een collectie proteaceae gezaaid.
Ondertussen reeds 16 protea's verspeend, 17e op komst (van 54)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ook de eerste 4 leucospermums (van 45) tevoorschijn gekomen...
Afbeelding
paul

28 bedankjes

Re: Proteaceae

Berichtdoor Chantale op 30 okt 2011 18:48

Ziet er goed uit :D !! Veel succes met de zaailingen!!

groetjes,
Chantale
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor GeL op 30 okt 2011 20:08

Mooi! Heb ik ook al geprobeerd, ze kwamen wel op maar door wortelverstoring na het verplanten zijn ze uiteindelijk allemaal ten onder gegaan. Binnenkort probeer ik nog eens. Welk grondmengsel gebruik je? Hou jij je ook aan een temperatuurschommeling, bvb. een week bij 16°C en dan een week bij kamer tempereratuur of hoger tot ze kiemen?
Bedankt bij voorbaat.

Grtjs,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 30 okt 2011 23:06

proficiat Paul, wel plezant als het zo goed gaat !
Gr Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor paul op 30 okt 2011 23:07

@ Chantale: hoe gaat het met jouw zaailingen?
@ Michel: zaaien in een mengsel van turf, grof rivierzand en vermiculite/perliet met een 1/3 verhouding; temperatuurschommeling probeer ik te houden op een dag-nachtverschil van 10 à 12°C; d.w.z. dat voor het ogenblik de zaaibakjes s'nacht buiten gaan, en overdag in een licht-beschaduwd deel van de serre. Ik probeer het advies te volgen van http://finebushpeople.co.za/cgi-bin/far ... =159267210 : nachttemp. 5 à 8° en dagtemperatuur 15 à 20°C
De leucospermumzaden werden eerst 24 geweekt in verdund zuurstofwater, en daarna nog 24 uur in smokeprimer.
@ Lily-Anne: ben benieuwd naar het uiteindelijk resultaat van kiemingen...
paul

28 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 31 okt 2011 22:38

Mijn 6 zaailingen:
Afbeelding
Afbeelding

en drie grotere planten:
Afbeelding

Tegenwoordig staan de planten binnen onder een groeilamp. Want op een dag begonnen ze koperkleurige vlekjes te krijgen op hun blad :?. Was dat door de kou of door te weinig licht? Ik zou het niet weten, maar sinds ze binnen staan is het voorbij. Op mooie dagen gelijk vandaag mogen ze wel nog even naar buiten. Ze hebben nu wel al echte blaadjes aangemaakt, maar zijn nog steeds superklein!
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor GeL op 01 nov 2011 00:00

@Paul , bedankt voor de uitleg, ik heb het even opgezocht, ik had ze in de garage bij +12°C en afwisselend kamertemperatuur van 20°C tot ze uitkwamen. Mijn grootste fout, tja beginner met Proteaceae :oops: , was dat ik ze in één grote plastiek doos had gezaaid. Verplanten= dodelijk. Mengsel was rivierzand/zaaigrond/perliet én ik had zaadjes geweekt in zuurstofwater (24hr), geen smokeprimer. Volgende keer beter :roll: én in aparte zaaipotjes.
Bedankt nog!
Grtjs,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Chantale op 01 nov 2011 11:43

Hey, ik weet niet wat je met zaaigrond precies bedoeld, maar als het uit een tuincentrum komt, is er een enorme kans dat er meststoffen en dus fosfaten zijn toegevoegd. Zo ja, dan heb je daar de doodsoorzaak. Ik heb tot nu toe nog geen enkele protea verloren bij het verplanten. En zo voorzichtig was ik daarbij ook niet.
Chantale

0 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 01 nov 2011 11:50

Ik denk dat Michel stekgrond bedoeld ik den dat je ook oude potgrond kan gebruiken groeten Francois uit het zon overgoten Oude tonge straks in de zwembroek :lol: we krijgen dit weer tot de kerst en dan warmer mijn amerikaanse steffer heeft 2 keer geblaft van voetbal weet zij niets :lol:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor GeL op 01 nov 2011 13:17

@Chantale, ik bedoel wel degelijk zaai- en stekgrond (zoals Francois zei) én steriel gemaakt in de µ-golf, wat ik trouwens voor alles wat ik zaai doe. Dat je geen meststoffen mag toedienen wist ik. Ik ga het toch nog eens proberen, ergens volgend jaar, ik moet mij nu concentreren op mijn laatste zaadaanwinsten. :P Bedankt voor je reactie.
@Francois, LOL :D
GeL

200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken