vraagjes sporen zaaien

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

vraagjes sporen zaaien

Berichtdoor gerard250 op 08 nov 2011 13:24

Hallo medeboomvarenliefhebbers

Ik krijg deze week sporen van Diksonia soorten binnen van Eduard (nogmaals dank) en heb alle topics hierover gelezen op diverse forums en heb toch nog wat vragen
Welke grond gebruiken jullie? Ik heb turfmolm, neem coir en eventueel perliet. Als ik alle foto's bekijk dan lijkt de grond in de zaaibakjes behoorlijk nat, klopt dit. Ik heb in het verleden sporen van hertshoornvarens gezaaid die ik had meegenomen uit Suriname en dit is wel gelukt. Op turf matig vochtig en toen de voorkiemen kwamen eens in de drie dagen gesproeid met gekookt regenwater. Helaas zijn ze allen overleden, het is hier gewoon niet warm genoeg. En bij het verspenen hezelfde mengsel gebruiken?
tot zover
Gerard
gerard250
Bedrijven

1 bedankjes

Re: vraagjes sporen zaaien

Berichtdoor carex op 09 nov 2011 22:18

Ik gebruik voor alle soorten (al meer dan 90) doodnormale potgrond. Wat perliet doormengen kan absoluut geen kwaad. In ieder geval geen zaaigrond gebruiken. Het bovenste laagje droogt te snel uit waardoor er geen waterfilmpje op blijft liggen en er geen bevruchting plaatsvindt.
De grond goed vochtig. Er moet geen water uitlekken als je het bakje wat laat hellen.
Als de grond vochtig genoeg en de deksel er goed op zit hoef je ook veel minder te sproeien en dus de deksel te verwijderen en risico op schimmel en mossen te lopen.

Groeten Bart
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken