Tacca Chantrieri

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Tacca Chantrieri

Berichtdoor veronique op 31 jan 2012 14:44

Heeft er iemand hier ervaring met het zaaien van Tacca Chantrieri?
Heb ze zelf al 2 x gezaaid,laatste keer was juli 2011 maar nooit succes mee gehad.
veronique

62 bedankjes

Re: Tacca Chantrieri

Berichtdoor turtleboy op 31 jan 2012 18:05

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/tacca.html kijk hier maar eens daar staat exact beschreven hoe het een ander in zijn werk gaat met het zaaien van Tacca soorten.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor GeL op 31 jan 2012 19:56

Dag Veronique,

Ik heb reeds 3 pogingen achter de rug, enkel de 2de poging was relatief succesvol te noemen aangezien ik er toch 3 puppies aan heb overgehouden. Die hebben echter alle 3 na een 3-tal maand het loodje gelegd. Ik heb nu terug zaden (ook van de nivea) en ga nog eens proberen. Het is in ieder geval een gemakkelijke plant, NOT. :mrgreen: :mrgreen:

Toverwoord, vocht, vocht en nochmaals vocht maar niet nat ėn met genoeg ventilatie.

Veel succes!
Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor veronique op 01 feb 2012 11:26

Bert: was op die site ook al gaan lezen:-)
Blijkbaar hier toch ergens iets verkeerd gegaan want tot nu toe er geen succes mee gehad.

Michel: las dat ze zo een hoge luchtvochtigheid nodig hadden. Maar is het dan uiteindelijk wel haalbaar om ze als kamerplant te houden?Of zouden ze dan echt constant in een serre met hoge luchtvochtigheid moeten staan? Ben beniuewd of het je deze keer gaat lukken...we duimen alvast mee :D
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor plasta op 04 feb 2012 02:53

Ik heb de tacca vorig jaar gekocht en dus niet gekweekt. Hij staat deze winter binnen in de woonkamer, zo'n 30 cm van de verwarming vandaan. Tot nog toe gaat het zeer goed, dwz zodra de bladeren gaan hangen, krijgt hij een glas water en een half uur later ziet ie er weer goed uit. Zo'n 2 a 3 keer per week een glas water en de plant meldt dus zelf wanneer ie dorst heeft. Verder is de luchtvochtigheid zeer laag bij de cv.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor GeL op 04 feb 2012 10:33

@Veronique, je kan ze inderdaad zoals Raymond zegt als kamerplant houden, maar ze van kiemplantje naar kamerplant transformeren is echt het moeilijkste. Als je voorbij het puppy stadium geraakt maak je een kans. Ze zijn bij mij nooit hoger geraakt dan 2 cm, ik zag ze elke dag zo wegkwijnen.

Bedankt voor het duimen, 't zal nodig zijn :D

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor veronique op 04 feb 2012 12:44

Ga ze eens men zaaibakken leeg zijn toch ook nog eens proberen te zaaien...en anders zal k maar eentje gaan kopen ;)

Blijkbaar hebben ze dan toch niet zo'n hoge luchtvochtigheid nodig dan dat ik gelezen had.
veronique

62 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken