Kalebas planten

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Kalebas planten

Berichtdoor kieuwer op 25 feb 2012 12:03

Hallo,
19-02-12 heb ik zaden van kalebassen gezaait.
Er groeit nu al een wit steeltje naar boven.
Weet iemand of dit de stengel is en of het hoort dat hij zo vroeg groeit?

Groetjes, Bas
kieuwer

0 bedankjes

Re: Kalebas planten

Berichtdoor Berry op 25 feb 2012 12:09

Ja dit is gewoon normaal, na de laatste nachtvorst kunnen ze ook in de volle grond geplant worden. Normaal duurt het dagen 5 tot 10 dagen, dus ze zijn goed opgekomen! :)
Dat witte wat naar boven groeit is gewoon de stengel.

Je hebt ze wel wat vroeg gezaaid naar mijn mening, ze raden je aan deze eind april te zaaien. Maar dat maakt verder niks uit als je ze in een ruime pot hebt.
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 25 feb 2012 12:34

een grote pot is wel slim ja want ze maken veel wortel en daarna uitplanten op een rijke grond met veel humus liefst op een composthoop daar zijn ze gek op. Ik heb ze ook ieder jaar en ik zet ze altijd op een zonnige plek omdat er dan meer vruchtbeginsels blijven zitten dan op een minderzonnige plek.
Ik poot ook pas eind april uit bij mijn baas op het land want in de tuin woekeren ze zo.

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor shusui op 25 feb 2012 15:51

Gaat het over Kalabas (Laganaria) of over sierpompoenen?
Tot enkele jaren geleden had ik er altijd massa's staan. Meestal rond de 500 plantjes pompoenen en een kleine 100 Lagenaria's.
Ik zaaide altijd begin mei in de onverwarmde tunnelserre, (als er geen nachtvorst meer voorspeld werd, anders later) onder een extra plastiek, in trays met grote gaten of in kleine potjes. (geen grote potten gebruiken om in te zaaien)
En dan kon ik ze uitplanten eind mei. De eerst weken veel water geven (zeker bij warm droog weer).

Jij hebt ze wel vroeg gezaaid, waarin heb je ze gezaaid ?

Je kan er wel mooie dingen mee doen, het is zo eens iets anders dan een pergola met klimrozen of een Clematis ofzo. Dit zijn +-60 Lagenaria planten , van een 10 tal verschillende soorten.
Afbeelding

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken