Calathea lutea

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Calathea lutea

Berichtdoor GeL op 28 feb 2012 19:12

Hallo beste mensen,

Heeft er iemand tips om Calathea lutea succesvol te zaaien. Ik heb er al enige tijd geleden 25 gezaaid en er komt maar geen schot in de zaak, ze staan nog altijd tss 25°C ~ 30°C in perliet en afgedekt met vermiculiet, ze staan wel in een propagator onder een groeiliamp, dus veel licht. Ik heb er nu terug 25 voorgeweekt en vroeg mij ondertussen af of ik iets verkeerd doe. Kan ik iets verbeteren met de volgende 25? Er is echt weinig over te vinden op het internet.
Had er 100 besteld bij onze gezamenlijke aankoopactie (RPS), ik kan dus nog een paar pogingen ondernemen :D

Bedankt bij voorbaat,

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Re: Calathea lutea

Berichtdoor GeL op 04 maart 2012 21:23

Eindelijk, vandaag toch mijn eerste Calathea lutea zien boven komen. Ik heb ze iets koeler gezet (max. 25°C) én in zonlicht, geen kunstlicht. 4 dagen later, bingo :D

Fotootje volgt nog,

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor GeL op 13 maart 2012 12:11

Dit is ongeloofelijk, na zoveel maanden en veel koeler te hebben gezet kiemen ze één voor één.

Er zijn er ondertussen al een stuk of 5 gekiemd, de groeisnelheid is ook enorm. Fotootje komt echt nog :D

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor David M op 12 nov 2012 21:30

hey

Hoe is het intussen gesteld met de zaailingen

Zouden anders ook zaadjes gaan bestellen(want is toch een mooie plant)

MVG
David
David M

9 bedankjes

Berichtdoor GeL op 12 nov 2012 23:57

@David,

Welkom op dit leuke forum! Ik heb uiteindelijk één zaailing overgehouden van de 5. De groei stond nagenoeg stil maar ik denk dat ik weet waarom. De grond waar die in stond was niet luchtig genoeg, eigenlijk helemaal dichtgeslagen. Het plantje is nog steeds maar een 15cm hoog.
Ik heb deze vorige week verplant in pure cocosvezel met voedsel. Dit lijkt de zaailing al veel beter te bevallen. Het plantje begint nieuwe bladeren aan te maken.

Ondertussen heb ik de overig 75 zaden van de gezamenlijke RPS aankoop van begin dit jaar voorgeweekt en in de kiembak gegooid. Hopelijk wordt het nog iets.

Ik merk trouwens dat ik de beloofde foto nog steeds niet heb gepost, staat op mijn lijstje :happy_thai:
Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken