zaai advies gevraagd!

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

zaai advies gevraagd!

Berichtdoor trance236 op 08 jan 2013 14:31

ik heb een paar palmboomzaden een mini kas een verwarming kabel en een paar potjes.
wat kan ik het beste doen? de kabel onder de grond leggen in de kas en dan zaden in de kas, of potjes in de kas met de verwarming kabel er een beetje omheen? of echt in een potje met een foli eroverheen? het is best ongelijkmatig warm in me huis dus dat lijkt me niet goed. wat kan ik het beste doen en hoe
? ik heb hiervoor ook 20 zaden gehad maar er kwamen er maar 2 uit en die waren allemaal op juiste kiem temperatuur weggezet? :oops: help
trance236

0 bedankjes

Re: zaai advies gevraagd!

Berichtdoor zezinho op 08 jan 2013 16:08

een paar belangrijke vraagjes :
1° over welke zaden gaat het ? Er zijn zaden die kiemen bij maximum 22 à 24° : de trachycarpussoorten, maar de meeste zaden hebben een hogere t° nodig.

2° Hoe groot is je minikas en hoeveel Watt geeft je verwarmingskabel ? Ik veronderstel dat , als het gaat om een mini kas, je kabel teveel warmte zal geven als je hem de ganse dag laat branden en je dus best een thermostaat gebruikt , die je op de gewenste temperatuur kan afstellen.

Dat je vorig zaairesultaat wat tegenviel zal vooral te maken hebben met de versheid van het zaad, denk ik.

groeten
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Troy op 08 jan 2013 17:15

Het beste resultaat met palmzaden haal je met een schommelende temperatuur. Overdag dus warmer dan in de nacht.

Je kunt nog wel de beste kiem omstandigheden hebben maar als het zaad slecht is komt er weinig op ;)
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 08 jan 2013 21:44

Ik heb Trachycarpus takagii zaden (2 trossen vol, ik heb niet geteld hoeveel zaden het waren) laten kiemen dat begin november verleden jaar van mijn palmboom is gehaald door mij en wat dus in februari/maart 2012 supervers was. Deze zaden heb ik expres aan de boom laten hangen (probeersel) gedurende de zomer. Endosperm binnen het zaad was niet meer helemaal wit. Deze zaden heb ik begin november gezaaid, bakken vol. Er komen nu al 1245 zaailingen naar boven, welke ik heb verspeend (verplant) in 104 gaats pluggen. En dat na 2 maanden. Dus ik heb straks een hoop zaailingen in het voorjaar van de Tr. takagii :thumb_up:

Constante temperatuur, constante luchtvochtigheid, goed zaai medium en veel rust en geduld. Lekker laten staan en een tijd niet naar omkijken. Geduld moet men hebben, met het laten kiemen en kweken van palmen uit zaad.

Er komen nog steeds kiemplantjes/ zaailingen naar boven.

Groetjes
Ed ;)

Voor foto's zie topic
viewtopic.php?f=45&t=9779
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken