Thaise vruchten/gewassen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 30 okt 2009 21:23

Begrijp ik dit nu goed. Worden de kunstwerken van foto twee gemaakt van deze vruchten?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 30 okt 2009 22:03

klopt als een zwerende vinger...
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 30 okt 2009 23:41

Daar heb je toevallig geen fotootje van zeker. Over hoe ze dit precies doen? Ik zou dit wel eens willen zien :mrgreen:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor lapalmeraie op 30 okt 2009 23:52

Klopt inderdaad. In Afrika maken ze er veel muziekinstrumenten van.
Heb thuis zo een soort van tamboerijn hangen gemaakt uit een halve kalabas en schelpjes.
Nou ja... hangen... die zit nu 'ergens' in een doos... :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14428
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Maj_kwaat kaan ma phraaw

Berichtdoor videomaster op 31 okt 2009 02:00

Christophe schreef:Daar heb je toevallig geen fotootje van zeker. Over hoe ze dit precies doen? Ik zou dit wel eens willen zien :mrgreen:


Zal ik bij gelegenheid doen.... normaal is er begin volgend jaar weer een beurs hier waar zulke dingen gemaakt worden. Je kan niet geloven hoe handig ze daar in zijn. Het is een palmenforum, dus kan het volgens mij geen kwaad om een voorbeeld te geven wat er van palmen en bamboe gemaakt wordt.

In afwachting dat de rijstoogst kan worden binnengehaald, houd menig gezin in de Isaanstreek zich bezig met het maken van vaagborstels.

Het geduld en de handigheid die ze daar bij opbrengen verbijsterd me nog steeds ten zeerste.

foto 1: handig zelfgemaakt werktuig dat zowel dient om de lengte van de bamboestokken af te meten en vervolgens allemaal op gelijke lengte door te zagen en de haren van de borstels door middel van een hefboom bijeen te spannen, en vervolgens de haren (nerven van de bladeren van kokospalm) op juiste lengte af te kappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 31 okt 2009 19:46

Ziet er leuk uit! Het verbaast mij ook steeds hoe handig deze mensen zijn met dingen waar ik me bij afvraag hoe ze dit in godsnaam gemaakt hebben. Bv. rieten mandjes en dergelijke. Het ziet er altijd perfect gelijk uit. Heb jij veel van deze 'handmade' dingen in huis? Of is het meeste in Thailand 'handmade'?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 31 okt 2009 21:19

Christophe schreef:Ziet er leuk uit! Het verbaast mij ook steeds hoe handig deze mensen zijn met dingen waar ik me bij afvraag hoe ze dit in godsnaam gemaakt hebben. Bv. rieten mandjes en dergelijke. Het ziet er altijd perfect gelijk uit. Heb jij veel van deze 'handmade' dingen in huis? Of is het meeste in Thailand 'handmade'?


Zelfs ik heb die in huis - er staat toch overal "made in thailand" op :lol:

...en door die bezemstelen te zien denk ik er ineens aan, ik maak zelf ook m'n "kunstwerken" met vruchten hoor! Een kokosnoot bleek te hard dus het werd een pompoen... happy halloween! :mrgreen:

Afbeelding
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 31 okt 2009 22:06

Christophe schreef: Heb jij veel van deze 'handmade' dingen in huis? Of is het meeste in Thailand 'handmade'?


Streekgebonden is er wel veel handmade.... moet ik in mijn archieven duiken om het een en ander te zoeken wat dan ook nog iets met dit forum te maken heeft.

Wat dacht je van deze grà-buay (krabuay) of กระบวย?... een handige scheplepel gemaakt uit de bast van een kokosnoot.

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 01 nov 2009 00:20

een handige scheplepel gemaakt uit de bast van een kokosnoot.

Deze is wel leuk! :D
Een kokosnoot bleek te hard dus het werd een pompoen... happy halloween!

Heb je deze zelf gemaakt Amourath? Ziet er super uit! Mensen kunnen toch creatief zijn hé ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Matten weven

Berichtdoor videomaster op 01 nov 2009 01:55

Nog eentje waar er weinig weet van hebben waarschijnlijk..... het heeft nog steeds met tropische planten te maken, dus het kan hier gepost worden veronderstel ik.....

tor sèua of " ทอเสื่อ " betekend matten weven. Een arbeidsintensief werk waar menige vrouw uit de isaanstreek zich thuis mee bezighoudt. Samen met véél geduld, en een eigen ontworpen en in elkaar geknutseld weefgetouw mag deze vrouw dagelijks op één meter mat rekenen.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De grondstof voor deze matten is overigens een bekende plant, namelijk de Cyperus Alternifolius of Papyrusplant

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten