Rob schreef:Absoluut een Howea en een hele mooie.
leuk om te zien dat ze dus in vole zon gedijen. Heb altijd geleerd dat ze in (half) schaduw moeten staan...

Op Lord Howe Island waar deze palm thuishoort, groeien ze ook in de volle zon, tenminste als ze volwassen zijn. Zie ook
http://www.lordhoweisland.nsw.au/community/kentia.htmIn ons klimaat is Howea zeer gevoelig voor zonnebrand als deze in de zomer naar buiten gaat. Het nieuwe blad is wel bestand tegen de zon, maar gelet op de langzame groei, biedt dat weinig soulaas. Bij sommige exemplaren heeft het nieuwe blad aanvankelijk een roodbruine tint. Deze variatie is herkenbaar aan de purperkleurige speer en bladsteel. Je treft deze nu en dan aan tussen reguliere partijen. Mijn Howea staat 's zomers achter de kas op het Noordwesten, krijgt daar goed licht uit het Zuidwesten maar geen UV straling vanwege de glaswand. Howea verdraagt geen langdurige winterkou, zo heb ik tot mij schade ondervonden*. Sindsdien houdt ik circa 10 °C aan als minimum.
*) De oude knaap met een meter stam, die ik van jongsaf had opgekweekt, is deze winter definitief bezweken. Vermoedelijk heeft het wortelgestel onherstelbare schade opgelopen bij de overwintering in de koude kas (> 0°C) enkele jaren geleden.
p.s. Ik bezocht Madeira het laatst in 1999. Wij logeerden er bij Arlindo Brass de Nederlands sprekende eigenaar van Rural Hotel San Roque in het dorpje Sao Roque do Fayal. Bij het restaurant had Arjan een Howea aangeplant. Ik had voor de gelegenheid een jonge Dicksonia squarrosa voor hem meegenomen en ben benieuwd of deze een plekje heeft verworven? Het zou dan inmiddels een flinke boomvaren zijn. Arlindo is overigens een autochtone madeirees, maar opgegroeid op Curacao. Hij maakt zijn eigen wijn een nogal koppige witte Madeira, die hij indertijd gul uitschonk aan zijn gasten. Het is maar een weet.....

"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"