het is een yucca ...?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

het is een yucca ...?

Berichtdoor Benoit op 16 aug 2013 16:23

Hallo iedereen,

om maar even met de deur in huis te vallen: ik raadpleeg al jaren dit forum zonder me te registreren... Sinds kort ben ik verhuisd van een klein donker stadstuintje (noordoost) naar een bescheiden tuintje op de boerenbuiten in de zon (zuidwest gericht), dus eindelijk kan ik me terug wat bezig houden met mijn favoriete exoot: de yucca. Voorlopig hou ik het nog bij de 'harde jongens', een recurvifolia, enkele filamentosa's, en een paar gloriosa's.

Onlangs zag ik echter in een tuincentrum twee mooie jonge plantjes staan, waarvan ik er ééntje van verdenk een Y. Thompsoniana te zijn. Uiteraard hoorde de winkelier het donderen in Keulen bij de vraag wat voor een plant het juist was...
DSC00042.jpg
DSC00044.jpg

De tweede bracht ik mee voor mijn vriendin omdat hij "zo'n mooi paars blad had". Het paarse blad verdween echter al na twee weken zonnebaden, en nu heb ik een soort van yucca die héél korte bladeren aanmaakt (diameter van de plant is ongeveer 25cm), maar wel vrij snel omhoog schiet. Mijn hoop was deze te kunnen ontmaskeren als een Y. aloifolia purpurea, maar blijkbaar is hij tijdens een identiteitscrisis veranderd in een variegata.
DSC00043.jpg

DSC00045.jpg

Heeft iemand enig idee welke planten dit zijn, en eventueel waar het paarse blad kan naartoe zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
B.
Benoit

0 bedankjes

Re: het is een yucca ...?

Berichtdoor draco op 16 aug 2013 21:11

De laatste lijkt mij Yucca gloriosa 'Variegata'. Hoe dat met die verkleuring zit, weet ik niet, maar het kan door de verblijfsomstandigheden zijn veroorzaakt bijvoorbeeld door armoe. Ik heb hetzelfde meegemaakt en onlangs ook met Yucca aloifolia waarvan de bladeren egaal donkerpaars waren,maar inmiddels na het verpotten en in de volle zon de nieuwgroei heldergroen is. Yucca desmettiana 'Purpurea' is in het groeiseizoen eveneens groen, maar verkleurt naar purper tijdens de winterrust.
Wat de andere Yucca's betreft, het onderscheid tussen een rostrata en thompsoniana is niet altijd makkelijk ook omdat ze nauw verwant zijn en er waarschijnlijk ook wel kruisingen rondwaren. De thompsoniana die ik heb staan (import door TC Panningen uit Noord America of Mexico) heeft tamelijk kort en stug (scherp) blad, terwijl de rostrata waarvan ik er meerdere heb staan, buigzamer blad hebben. Wat de uitstekende winterhardheid betreft, doen ze niet voor elkaar onder.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 16 aug 2013 22:13

Ach, nog een extra gloriosa variegata zal geen kwaad kunnen denk ik... Alleen jammer dat mensen op die manier moeten 'bedrogen' worden.
Met de rostrata/thompsoniana ben ik iets meer tevreden (waarschijnlijk eerder een rostrata vanwege de slappe bladeren). Heb daarnet even naar de wortels gekeken, en het lijkt een goed doorworteld exemplaar. Ik zou hem/haar willen uitplanten in een soort van 'vaas' (ongeveer 80cm hoog) waar de bodem afgeslepen is, misschien in een mengsel van aarde, zand, kiezel en perliet. De bodem bestaat hier naar het schijnt uit natte leemgrond, dus volle grond is waarschijnlijk geen optie.

Weet iemand trouwens hoe een rostrata/thompsoniana wortelt? Ik bedoel; gaat die in de breedte of met een penwortel rechtstreeks naar beneden? Voor het uitplanten in de 'vaas' lijkt me dat wel handig om weten...

Bedankt voor de info,
B.
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 16 aug 2013 22:50

ik denk rostrata, thomsoniana heeft minder volle kop
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 aug 2013 01:11

Het ligt meer voor de hand dat deze Yucca's, woestijnplanten, in de breedte wortelen waardoor de wortels de zeldzame regen effectiever kunnen opnemen. Of ze zich daar in een natter klimaat aan houden weet ik niet. In de kuip geplant, raakt deze uiteindelijk volledig doorworteld. Mijn Yucca 's, rostrata, thompsoniana, linearifolia en een opvallend zilverblauwe onbekende soort met stijve breukgevoelige bladeren (rigida of rigida x rostrata?) groeien in een los zavelachtig grondmengsel van klei en zand op een regenluwe plek in de volle zon.

In plaats van die 'vaas', Benoit, zou je ook kunnen overwegen om de Yucca's op een terp van genoemd doorlatend grondmengsel te planten. Voordeel van een 'kuip' is dat je deze in het najaar naar een drogere plek kunt verplaatsen. Mijn rostrata gaf geen krimp toen deze in februari 2012 met slechts een laag noppenfolie om de kuip gewikkeld, -19°C te verduren kreeg. Dat gold ook voor de thompsoniana die eerder al was uitgeplant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 17 aug 2013 10:03

Dan laat ik de vaas maar achterwege, het zou waarschijnlijk de eerste jaren goed gaan, maar daarna... Misschien gebruik ik ze voor een Chamaerops cerifera die voorlopig nog in pot staat.

Een opgehoogd stuk lijkt me wel haalbaar, ik heb nog voldoende steenpuin liggen om de plek eerst wat op te hogen.
Dat ze (rostrata/thompsoniana) zo vorstbestendig waren wist ik niet, dus hier begint een nieuw experiment.

Bedankt voor de expertise Draco :thumb_up:

B.
Benoit

0 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie