Hallo iedereen,
om maar even met de deur in huis te vallen: ik raadpleeg al jaren dit forum zonder me te registreren... Sinds kort ben ik verhuisd van een klein donker stadstuintje (noordoost) naar een bescheiden tuintje op de boerenbuiten in de zon (zuidwest gericht), dus eindelijk kan ik me terug wat bezig houden met mijn favoriete exoot: de yucca. Voorlopig hou ik het nog bij de 'harde jongens', een recurvifolia, enkele filamentosa's, en een paar gloriosa's.
Onlangs zag ik echter in een tuincentrum twee mooie jonge plantjes staan, waarvan ik er ééntje van verdenk een Y. Thompsoniana te zijn. Uiteraard hoorde de winkelier het donderen in Keulen bij de vraag wat voor een plant het juist was...
De tweede bracht ik mee voor mijn vriendin omdat hij "zo'n mooi paars blad had". Het paarse blad verdween echter al na twee weken zonnebaden, en nu heb ik een soort van yucca die héél korte bladeren aanmaakt (diameter van de plant is ongeveer 25cm), maar wel vrij snel omhoog schiet. Mijn hoop was deze te kunnen ontmaskeren als een Y. aloifolia purpurea, maar blijkbaar is hij tijdens een identiteitscrisis veranderd in een variegata.
Heeft iemand enig idee welke planten dit zijn, en eventueel waar het paarse blad kan naartoe zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp,
B.