Welke agave?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke agave?

Berichtdoor Gepelan op 20 sep 2013 17:04

DSCN1378.JPG
Agave...?
DSCN1378.JPG (222.76 KiB) 2672 keer bekeken
Ik kocht in het voorjaar een kleine agave, zonder verdere aanwijzing over de soort.
Ik heb al vaker zitten googlen, maar ik kan niet zeggen welke het is. Hij is deze zomer erg snel gegroeid, in grootte zeker verdubbeld. Ik zou graag weten, welke deze is en of hij komende winter naar binnen moet. Ik heb meer met palmen en deze zijn meer voor de bodembedekking. Toch zonde als hij het loodje moet leggen. Er zijn vast wel experts in agaves.
Gepelan

0 bedankjes

Re: Welke agave?

Berichtdoor boemel op 20 sep 2013 19:35

Hoi,
dit is geen Agave maar een Aloe.
Welke weet ik niet.Ben niet zo thuis in de Aloë's.

groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor draco op 20 sep 2013 20:42

Toont een sterke gelijkenis met (jonge) Aloe polyphylla. Als het deze soort is, heb je wel iets moois op de kop getikt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gepelan op 20 sep 2013 21:47

Bedankt boemel en draco. Ik was er van overtuigd, dat het een agave was. Maar het is dus een aloë. Nooit te oud om te leren!
Op Google wat foto's gevonden nu ik weet dat het een aloë is. De aloë polyphila lijkt er inderdaad op. Maar de meeste hebben een spiraalvormige bladaanzet. Is dit weer een andere soort of komt dat late pas?
Gepelan

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 sep 2013 00:39

De foto's met de fraaie spiraalvormige bladstand betreffen grote exemplaren.
Mijn exemplaar is afkomstig van T.en J. Palms en Yucca' s. Op hun site staat een beschrijving van de verzorging. Deze Aloe komt uit een gebied met rijkelijk neerslag; dat was ik vergeten met als gevolg dat mij plantje er een beetje verkommert uitziet. Van een duidelijke spiraalopbouw is overigens ook hier nog geen sprake.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 sep 2013 00:54, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gepelan op 23 sep 2013 09:58

Hoi Draco,
Bedankt voor jou informatie. De mijne staat gewoon buiten in de volle grond en krijgt regelmatig water gelijk met de palmen. Dus daarom ie hij natuurlijk ook zo gegroeid. Geluk gehad. Ik heb deze gekocht voor € 1,- maar dan wel de helft kleiner.
Gepelan

0 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie