Hi Anouk, het herkennen van bamboe is niet eenvoudig , er zijn wel een aantal soorten die unieke kenmerken hebben. Het beste lukt het met een volwassen exemplaar op het moment dat de plant nieuwe scheuten maakt. De standplaats/soort grond / hoeveelheid zonlicht/...kan invloed hebben op bepaalde kenmerken. Is het mogelijk om een detail foto te maken van de tak aanzet (andere kant van de plant )
Ik vermoed een Semiarundinaria soort , kan Fastuossa zijn of een Viridis ,dat kan ik niet direcht zeggen ,Het geslacht Phyllostachys maakt niet zo die wortels op de onderste ring , bij mijn Semiarundinaria Fastuossa is dat wel het geval
@Anouk: het lijkt inderdaad op een Semiarundinaria Fastuosa (zuilbamboe) zoals reeds aangegeven door Etienne. Een volwassen exemplaar hiervan is vrij goed herkenbaar. Dus als je een foto kan bemachtigen van de moederplant....... @Etienne: Dat het geslacht Phyllostachys geen wortels maakt op de onderste ring kan ik niet bevestigen, heb nog snel een paar foto's gaan nemen(in het donker) van m'n Phyllostachys ; de eerste is een fimbriligula de tweede is de atrovaginata.
Bijlagen
Phyllostachys fimbriligula
DSC06091 (1152 x 864).jpg (247.68 KiB) 2942 keer bekeken
Phyllostachys atrovaginata
DSC06095 (1152 x 864).jpg (225.62 KiB) 2942 keer bekeken
Eric en Etienne, bedankt voor jullie reacties! De moeder plant is lastig, want ik heb de bamboeplant naast deze bamboeplant (phyllostachys Nigra) meegenomen en de rest van de bamboesoorten werd ook gerooid. Maar ik ga hem denk gewoon uitplanten, had niet verwacht dat hij het zou doen met zo weinig wortels, ben benieuwd.