onbekende japanse bamboe

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: onbekende japanse bamboe

Berichtdoor draco op 17 jun 2014 00:29

Als het de hier afgebeelde variëteit betreft, dan heb ik een paar jaar geleden zo 'n zelfde exemplaar gezien bij Intratuin Amersfoort. Een prachtige vorm dat is zeker, maar zo te lezen van twijfelachtige winterhardheid. http://www.bamboobotanicals.ca/html/bam ... color.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 17 jun 2014 07:19

Ja die bedoel ik. Bicolor is ook een zwakkere vorm die slecht aanslaat en slecht groeit. Edulis zelf is al moeilijk ;-)
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor Lenie op 17 jun 2014 09:45

Ik moet zeggen dat ik me wel kan vinden in deze soort maar mij is nog nooit die groene streep opgevallen op de halmen.Zal proberen nog eens een foto te maken.Deze bamboe heeft de vorige lange winter(niet de afgelopen)goed doorstaan.Wel zijn mms door de zachte winter de nieuwe halmen wel een stuk langer. De plant staat in Ouddorp op het eiland Goeree Overflakkee. Het is hemelsbreed 1 kilometer van de zee vandaan.
Bedankt vast voor jullie speurwerk :thumb_up:
Lenie

1 bedankjes

Berichtdoor Lenie op 17 jun 2014 13:08

bamboe4.jpg
bamboe4.jpg (222.38 KiB) 3311 keer bekeken
Gelukkig heb ik deze week 2 honden te logeren dus valt het niet zo op dat ik wel heel vaak langs loop :oops:
Maar bij deze...een foto van de stengel en ja hoor, er loopt hier en daar een groene streep! en de stam is een beetje ruw.
Ik begrijp al wel dat er bijna niet aan een plant te komen is?
Lenie

1 bedankjes

Berichtdoor shusui op 17 jun 2014 20:49

100 % zeker P. edulis 'Bicolor' :mrgreen: :thumb_up:
De foto is heel duidelijk, op de knopenring zie je rondom een lijntje haartjes staan, een typisch kenmerk voor nieuwe edulis scheuten.

Er is wel aan te komen hoor.
Ofwel diep in de buidel tasten (heb ze al aangeboden gezien voor 400-500€)
Ofwel goede kameraden proberen te worden met de eigenaar en proberen ooit een scheut vast te krijgen :lol:

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Lenie op 17 jun 2014 21:00

Bedankt voor alle moeite heren.

En Sven, goed idee....misschien toch nog maar eens een keer langs gaan :mrgreen:
Maar hoe is deze plant te stekken? gewoon een stuk afsteken toch?

groeten Lenie
Lenie

1 bedankjes

Berichtdoor shusui op 17 jun 2014 21:12

Lenie schreef:Maar hoe is deze plant te stekken? gewoon een stuk afsteken toch?

Net zoals hij groeit, heel moeilijk...
Ze zijn gevoelig voor verplanten en slaan moeilijk aan.
Robbert zal je daar meer info kunnen over geven, hij weet er meer over ;)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Robbertvantil op 17 jun 2014 21:25

De vorm Bicolor is een veel zwakkere dan de orginele groene soort en die is al heel erg moeilijk! Een enkele halm van 2 tot 2,5 meter is al 400 tot 500 euro waard.

Zorg er voor dat er heel veel blad aan een stek zit. Geen nieuwe halm van dit jaar maar 1 van vorig jaar. Houd de plant altijd aan de droge kant. Niet zo maar een gieter water in gooien maar heel voorzichtig ietsje water is meer dan genoeg en ik denk zelfs alleen op de bloedhete dagen.... Je mag hem niet behandelen als andere bamboe maar meer als cactus. 1 x te veel water en al het blad valt er af (ervaring mee). Een weer regen en kou op een nog niet aangeslagen plant os dus ook het einde.... Alleen een goed gewortelde plant vol in het blad kan het overleven ;-).

Voeg me andere toe op Facebook... Daar kan ik wat makkelijker advies geven. Robbert van Til
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie