manicata of tinctoria?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

manicata of tinctoria?

Berichtdoor Sub T op 27 jun 2014 01:20

Deze kleine plant heb ik vele jaren geleden gekocht als de manicata, en gezien de goede reputatie van de handelaar (die deze toevallig eenmalig in het assortiment had) zou het deze keer misschien toch wel eens de echte kunnen zijn? :) Ik heb hem altijd op een slechte plaats gehad omdat ik aanvanklijk dacht ze in de schaduw geplant moesten worden, en ook nog eens veel te droog. De plant heeft eigenlijk nooit goed gegroeid en omdat ze mijn interesse niet echt opwekte heb ik ze altijd verwaarloosd, en is het dus nooit een grote plant geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Re: manicata of tinctoria?

Berichtdoor Robbertvantil op 27 jun 2014 08:05

Dit is een tinctoria.
De stekels van een nieuw blad bij manicata zijn knal rood! Bij deze zijn ze groen.
Bamboe, lotus (Nelumbo), Victoria en Eucalyptus met vele andere planten als interesse. www.bandus.nl
Robbertvantil
Bedrijven

6 bedankjes

Berichtdoor shusui op 27 jun 2014 10:10

Interessante plant, het is geen manicata, maar komt volgens mij ook niet overeen met de klassieke tinctoria die je in elk tuincentrum bij de moerasplanten als zogezegde manicata kan kopen.

Misschien een tussenvorm, misschien een andere kloon of een plant van andere afkomst dan de klassieke tinctoria.
In arboretum Bokrijk staan er ook zo enkele waarvan het voor mij niet zeker is wat het juist is.

Ben benieuwd hoe deze er gaat uit zien als hij wat groter wordt.

ps: Een Gunnera mag ook in de schaduw en dat is volgens mij zelfs de beste plek om groot blad en meer hoogte te krijgen. ;)

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 28 jun 2014 19:28

Bedankt voor de reacties! :thumb_up: hmm misschien moet ik hem eerst wat groter zien te krijgen voor een goed beeld te krijgen.. maar het zal dan wel geen manicata zijn he.

En ik wil alleen de manicata, heb geen plek (voorzien)voor beide soorten. Dus zal dan binnenkort toch maar eens op zoek gaan naar een ferme pol manicata.
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie