Welke palmen heb ik nou?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke palmen heb ik nou?

Berichtdoor Vivaladen op 24 maart 2015 14:15

Hallo allemaal! ten eerste bedankt voor alle posts die jullie al gemaakt hebben op dit forum, lees al een poosje mee maar besloot toch vandaag maar een profiel aan te maken want heb een vraag.

Vorig jaar heb ik een zestal palmen aangeschaft, twee van de lokale bouwmarkt (staan in de grond) en twee stuks bij een lokaal particulier tuincentrum (die man heeft ze van een kweker in nederland) (en twee zijn Phoenix roebelenii die staan nu nog binnen)

Uiteraard hing aan alle palmen een kaartje met de naam Trachycarpus fortunei maar ik zie toch echt duidelijke verschillen tussen de twee kwa vorm maar ook de blad structuur, maar heb voor het gemak maar even foto's gemaakt.

laten we beginnen met "palm 1" deze heeft vergeleken met "Palm 2" steviger blad en kortere stengels, staat in de vaste grond en doet het verder goed.

1.1.JPG
palm 1
1.1.JPG (174.96 KiB) 3073 keer bekeken

1.2.JPG
palm 1
1.2.JPG (164.8 KiB) 3073 keer bekeken

1.3.JPG
palm 1
1.3.JPG (171.22 KiB) 3073 keer bekeken

1.4.JPG
palm 1
1.4.JPG (200.17 KiB) 3073 keer bekeken

Nu de foto's van de tweede soort, als ze niet duidelijk zijn of als jullie ergens details van nodig hebben dan kan ik ze zo maken, toevoegen was alleen even problematisch want ze waren steeds te groot haha

2.1.JPG
palm 2
2.1.JPG (132.19 KiB) 3073 keer bekeken

2.2.JPG
palm 2
2.2.JPG (144.61 KiB) 3073 keer bekeken

2.3.JPG
palm 2
2.3.JPG (154.22 KiB) 3073 keer bekeken

ik heb uiteraard ook zelf al op het internet zitten neuzen maar kwam er niet helemaal uit zelf, voornamelijk omdat er bijna alleen maar foto's van volgroeide exemplaren tussen zaten, kan het zo zijn dat de palm die ik zeg maar palm twee noem (lange stengels en slappere blad structuur) te lang bij de verkoper heeft gestaan en dat er niks aan gedaan is dat de stengels zo lang zijn? Ze stonden ook wel aardig op een kluitje dus misschien dat de stengels daarom zo lang zijn? Of het is een andere soort? ik hoor het wel alvast bedankt voor de moeite :)
Vivaladen

0 bedankjes

Re: Welke palmen heb ik nou?

Berichtdoor draco op 24 maart 2015 15:53

Het lijken my allemaal Trachycarpus fortunei. Er is bij deze veelgekweekte palmsoort aardig wat variatie in uiterlijk met betrekking tot de vorm van het blad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Vivaladen op 24 maart 2015 17:39

Ok hartstikke bedankt voor de snelle reactie, ik was al druk aan het zoeken op het internet maar kwam voornamelijk foto's tegen van de wat oudere palmen.

Heb ze in iedergeval weer uit de winterbescherming gehaald en ze zijn er goed doorgekomen :thumb_up:
Vivaladen

0 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 24 maart 2015 21:58

op het forum staan genoeg jongere exemplaren. als je die bekijkt zie dat allemaal Trachycapus fortunei exemplaren zijn.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 24 maart 2015 22:38

:D zal ik ook eens gokken ;-) ik denk Trachycarpus Fortunei. Ik heb er verschillende van staan..En ze lijken er sprekend op.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Vivaladen op 25 maart 2015 12:39

Haha hartstikke bedankt boys! en sorry voor mijn onoplettendheid vond het zo vreemd dat twee dezelfde soorten toch zo kunnen verschillen en na een jaar begon het toch te kriebelen, mijn buurman is inmiddels ook aangestoken en heeft er ook twee (wat grotere) in zijn tuin gezet en die zijn weer precies een kruising kwa stengel lengte en bladstructuur van die ik in de tuin heb staan :lol:
Vivaladen

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 25 maart 2015 13:28

Palm 2 heeft enkele heel lange bladstelen omdat op het moment dat die bladeren uitgroeiden, de plant weinig licht kreeg waardoor er strekgroei ontstaat, de plant rekt zich dan uit om toch maar licht te krijgen.
Sommige kwekers profiteren van dit verschijnsel en zetten ze lekker dicht bij elkaar zodat de planten zich gaan rekken en er vlugger hogere planten zullen ontstaan.
Wanneer zo'n planten echter buiten gezet worden en licht genoeg krijgen, zullen ze terug kortere bladeren gaan aanmaken waardoor de kroon er een beetje vreemd zal uitzien.
Eenmaal die "kwekerij bladeren" eruit gegroeid zijn is de plant weer op zijn mooist!
De "Palm 1" planten zien er mooier en compacter uit en hebben waarschijnlijk meer ruimte/licht gehad.
Buiten het feit dat je bij een uitgerokken exemplaar lange tijd naar een wat rare vorm kijkt, kan het ook zijn dat hij een lange dunne stam ontwikkeld.
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie