shusui schreef:Klopt, maar gloriosa en recurvifolia (of de hybride tussen beide) hebben normaal toch nooit filamenten op het blad ?
De plant op de foto van Gilian heeft dat duidelijk wel.
Dan blijft voor mij enkel filamentosa en flaccida over als mogelijkheid (minder winterharde soorten met filamenten buiten beschouwing gelaten)
Ik dacht altijd dat filamentosa wat bredere en stevigere bladeren had dan flaccida.
De plant van Gilian is in mijn ogen dus filamentosa.
Maar zijn er nog andere(betere) kenmerken om beide soorten uit elkaar te houden ?
Voor zover ik weet heeft de filamentosa juist tamelijk smal blad. Ik heb althans de 'Bright Edge' een paar maal in de tuin uitgeprobeerd, maar dat werd niets op de klei en de kletsnatte winters met soms flinke vorst. Het resultaat na enkele overleefde winters was niet om over naar huis te schrijven. Bovendien maakten naaktslakken korte metten met de nieuwe scheuten. Hetzelfde overkwam de flaccida 'Golden Sword' nadat deze had gebloeid. Dat deze soorten minder bestand zijn tegen ons klimaat i.e. minder winterhard wordt hierdoor bevestigd. De veronderstelde hybride 'gloriosa' type variëgata overleeft hier wel. Deze staat vrij droog aan de voet van een pol hoge bamboe (Semiarundinaria fastuosa) en krijgt niet veel zon. Dit zou de bloei doen uitstellen en de kans op de ontwikkeling van een stam vergroten. De 'Bright Star' staat ernaast, maar die groeit veel langzamer waarschijnlijk door gebrek aan bladgroen.
Sinds de teleurstellende experimenten met deze laagblijvende Yucca's beperk ik me tot de stamvormende soorten rostrata en linearifolia. Op dit moment bloeit hier de laatste de blauwe vorm.
-------
Wat betreft het onderscheid tussen Yucca flaccida en filamentosa citeer ik uit M. & G. Irish (Agaves, Yuccas and Related Plants, A Gardeners Guide, Timber Press 2004) het volgende:
“Although the plants are very easy to confuse, some characteristics seem to be associated with each name. The leaves of Y. flacida are flaccid and recurving throughout the entire head, while those of Y. filamentosa are flexible but stiff and straight, particularly the newer leaves at the center of the head. Leaf shape differs with the leaves of Y. flaccida being sharply narrowed at the base and tip, while those of Y. filamentosa are somewhat spatulate. The marginal leaf filaments of Y. flaccida are straight while those of Y. filamentosa are curled. The panicle of Y. flaccida tends to be broad and open and is held slightly above the leaves, while that of Y. filamentosa is narrower and held high above the head of the leaves”.
Groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"