Yucca gloriosa????

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Yucca gloriosa????

Berichtdoor XadoR op 07 jul 2016 13:09

Bij mijn schoonvader een flinke yucca uitgedund en gestekt...
Volgens mij yucca gloriosa, klopt dat?

Yucca die inmiddels is uitgedund:
Afbeelding

Moederplant:

Afbeelding
XadoR

1 bedankjes

Re: Yucca gloriosa????

Berichtdoor Ivan op 07 jul 2016 15:24

Recurvifolia, gloriosa vertakt veelal op een halve meter stam
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 jul 2016 16:37

De 'gloriosa' die hier wordt aangeboden is waarschijnlijk een hybride met recurvifolia bloed. De van oorsprong uit het Zuidoosten van de V S afkomstige Yucca gloriosa verdraagt alleen lichte vorst (-6°C). De vorstgrens voor Yucca recurvifolia daarentegen is -18°C. Yucca 'gloriosa' bloeit in het najaar waardoor de bloemknoppen gevoelig zijn voor nachtvorst. Ter onderscheid Yucca recurvifolia bloeit in april/mei (Yucca & Co, Winterharte Wüstengarten in Mitteleuropa anlegen and pflegen - T. Boeuf ; Agaves, Yuccas and Related Plants, A gardener's guide - M & G Irish).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor XadoR op 07 jul 2016 18:07

Na enigzins inlezen denk ik dat het inderdaad de recurfivolia is. Deze bloeit schijnbaar heel weinig. Mijn schoonvader gaf al aan dat zijn plant nagenoeg nooit heeft gebloeid.
XadoR

1 bedankjes

Berichtdoor alloo op 10 jul 2016 21:28

Ik denk dat er zeer weinig mensen zijn die het verschil tussen een recurvifolia en gloriosa kennen,heb er hier ook ééntje staan ,sta op deze moment in bloei (bloeit wel elk jaar),de ene keer denk ik het is een "recurvifolia" want de bladeren buigen door (knikken),maar bij een "gloriosa buigen ze ook door.Maken beiden een stam en ook puntigen zwaarden.Heb enkelen jaren geleden hier op het forum ook een foto geplaatst voor identificatie ,ben er toen ook niet wijzer uit geworden,heb mij al dikwijls afgevraagd, is het dezelfde plant,is er wel verschil ????????

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie