draco schreef:daniell schreef:s.janssen schreef:Ik zal morgen even een foto maken voor je
Ik kijk er naar uit. Wat vind je van omschrijvingen van anderen dat groeisnelheid met Fortunei is te vergelijken? Klopt dat? Of is dat toch overdreven? Ik wil een paar zaailingen @ vakantiehuis Zuid-Frankrijk aanplanten. Het liefst op een halfschaduw plek. Wilde eigenlijk Washingtonia daar doen, maar vanwege de mindere winterhardheid, de bladschade door de wind en de te snelle groei waardoor hij gauw te groot wordt zie ik daar van af. Ik wil echter wel snel wat gesplitte bladeren zien haha. Hoe lang duurde dat bij de zaailing? Zou de bladsplitting versneld kunnen worden binnen in + - 22 graden voor een raam met kunstmatig licht?
Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de 2 Washingtonia soorten. Volgens de tabel in Betrock's Cold Hardy Palms by Alan W. Meerow (2005) zijn vastgestelde "minimum temperatures for exposure without injury" voor de robusta en filifera respectievelijk -5,6 °C (zone 9A) en -11,1 (zone 8A). Washingtonia robusta wordt het meest gekweekt en aangeboden. Washingtonia filifera zijn minder goed verkrijgbaar en duurder. Bovendien zijn zaailingen en jonge exemplaren van deze soorten lastig te onderscheiden. Je bent daardoor afhankelijk van de betrouwbaarheid en deskundigheid van de verkoper.
Een ander citaat uit La connaissance des Palmiers van Pierre Olivier Albano (Édisud 2002): "En Languedoc, quasiment aucun des vieux Washingtonia filifera succumba au terrible hiver 1985/86 (-12°C à -15°C selon les endroits.)". Washingtonia robusta, plus grêle et moins robuste, support difficilement des températures inferieures á -7°C. Helas, c'est de loin l'espece la plus commune sur le marché, et c'est aussi la moins chère."
Inderdaad Draco er wordt in Zuid-Frankrijk veels te veel niet winterhard genoege palmen geplant. Nou moet hier wel bij vermeld worden dat de winters enorm verschillen. In de Haute Provence is het rustig toen -15 geweest, terwijl aan de Côte d'Azur ik geen lagere extremen dan -7 verwacht. In het gebied waar wij zitten (aan de kust bij Perpignan) is de laagste temperatuur ooit -9 geweest (1985). Ik verwacht dat in Perpignan een deel van de Filifera's het wel gehaald hebben toen. Daarna is dit echter nooit voortgekomen. Sinds 2010 heeft het er zelfs niet meer dan maximaal 2 graden gevroren en dat is dan alleen 's nachts. Er kunnen alleen van die kougolven komen eens in de 30 jaar en dan zijn meteen alle Washingtonia's dood. Trithrinax Acanthocoma, Campestris en Butia Yatay lijken me heel geschikt wegens resistentie palmmot en kever en zijn veel geschikter daar en praktisch winterhard en nog lekker droogte resistent ook. Vooral de Campestris lijkt mij volledig winterhard daar en eigenlijk een veel betere palm voor langs de noordelijke Middelandse zee. Maar duur in aanschaf en traag in groei. De Fransen kiezen er liever voor om elke 30 jaar nieuwe Washingtonia's aan te planten. Op zich is daar ook niets mis mee.