Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 01 nov 2019 12:15

palmgek schreef:Die was gisteren al verdwenen Batdah.

Dat had ik gezien.....het is maar een plaagstootje... ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Dennis_S op 03 nov 2019 21:07

[quote="batdah"]@Dennis
Die spintuitspraak is wel op het randje :o imho is deze zeer discutabel...ik heb ooit 4 jaar potplantenteelt op mbo niveau gehad en dus zou ik toch moeten weten hoe dit uit mijn gewas te houden wat in de praktijk toch niet altijd mogelijk is...ahum... ;)


Batdah, wat bedoel je eigenlijk? Mijn reactie is een reactie op het bericht van Hansvdb en niet op iets wat jij schreef. Of begrijp ik je nu verkeerd?

ik snap ook de reactie van Hansvdb niet zo goed als hij schrijft dat ik denk dat zijn kennis omtrent verzorging nog niet in orde is. Ik heb dat helemaal niet gesteld. Alleen als je zo vaak spint ervaart in je planten, dan gaat er iets niet goed. Of dat nu aan je kennis ligt of niet, maar met groene vingers bedoel ik dan toch vooral dat je het probleem weet te voorkomen door je plant op een betere plek te zetten, beter weet te verzorgen (bijvoorbeeld luchtvochtigheid verhogen of investeren in een geschikte kasruimte). Ik noem maar wat. Het gaat mij er vooral om dat je stelling dat palmen saai zijn. Daarmee toon je weinig respect voor diegenen die gek zijn op palmen, deze verre van saai vinden en misschien jouw nutsplanten wel saai vinden, maar daarover geen uitspraak doen uit respect voor de medeforummer.

Ik ga er van uit dat het een verschrijving is. Het is vast zo dat Hansvdb plamen saai vind en niet perse dat palmen saai zijn. We moeten het ook niet groter maken dan het is. Overigens heb ik ook niet genoemd dat ik twijfel over je plantenkennis. En vind ik het ook niet netjes dat je Palmgek beticht van een palmobsessie? Je kent de anderen niet. Je weet niet eens hoe groot mijn plantenkennis is en hoe mijn plantencollectie is opgebouwd? En realiseer je je wel dat Palmgek een tuin elders heeft waarin veel en veel meer groeit en bloeit dan het dan toch wel weer beperkte lijstje wat jij opnoemt? En dat er op dit forum mensen zijn met een nog veel grotere collectie. En nog groter zelfs?

Anyway, ik vind je opsomming juist erg interessant en geeft me wat meer inzicht in welke planten je als forumlid kweekt en liefhebt. Dat dat geen palmen zijn is duidelijk. En dat je liever bananen koopt dan ze als plant kweekt is ook duidelijk. Maar voor mij en voor anderen zijn ze net weer wat anders. De exotische sfeer die ze oproepen, herinneringen aan verre vakanties? Tuurlijk mag jij ze niet leuk vinden, maar anderen vinden dat wel.

Een goede sfeer houden op dit forum maakt dat ook de beginnelingen met een enkele bananenplant of een dadelpalm zich gesteund en gewaardeerd voelen en niet afhaken omdat een gevorderde liefhebber de boel afkraakt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik hou op. Ik dank je voor je mooie foto's van overigens schitterende planten (waarvan ik zelf overigens ook een groot deel heb). Blijf je foto's delen en deel je ervaringen. En mocht het toch lukken een banaan spintvrij over te houden, deel dat dan ook. Er zijn er genoeg die daarmee worstelen. Ik weet zeker dat je ook wat van andere forumleden kunt leren. Of kom je hier alleen om te showen? Dat kan ook, maar dan graag zonder neerbuigende reacties over planten waarvoor veel forumleden krom moeten liggen om ze aan te kunnen schaffen, goed te houden en succesvol willen overwinteren. Ook de liefhebber van kaaps viooltjes zijn heir welkom, toch?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 03 nov 2019 21:18

@ Dennis, ik voelde me aangesproken mbt de spint opmerking....verder niet..meer is er niet.
Zand erover....of palmengrond net wat je wilt :lol:

Ps ik heb hier kaapse viooltjes als onderbegroeiing bij de bananenplant....toeval ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Dennis_S op 03 nov 2019 21:21

batdah schreef:@ Dennis, ik voelde me aangesproken mbt de spint opmerking....verder niet..meer is er niet.
Zand erover....of palmengrond net wat je wilt :lol:

Ps ik heb hier kaapse viooltjes als onderbegroeiing bij de bananenplant....toeval ;)


Hahaha, foto, of het is niet waar!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 03 nov 2019 22:23

Dennis_S schreef:
batdah schreef:@ Dennis, ik voelde me aangesproken mbt de spint opmerking....verder niet..meer is er niet.
Zand erover....of palmengrond net wat je wilt :lol:

Ps ik heb hier kaapse viooltjes als onderbegroeiing bij de bananenplant....toeval ;)


Hahaha, foto, of het is niet waar!



http://forum.plantenliefhebbers.nl/view ... =43&t=1603

Bij deze....
Ik zie nu dat de middelste foto dwars staat....

Ps het is nu te slecht weer ander had ik deze buitengedaan...
Ik heb de plant gekocht toen we hier net woonden om groen in ons kale huurhuis te hebben ik ben de banaan inmiddels meer dan zat...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Dennis_S op 04 nov 2019 08:32

Haha, nice, ik moet zeggen, leuke combinatie!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Hansvdb op 04 nov 2019 11:11

Beste Dennis, je neemt het allemaal wel erg serieus. Met mijn opmerkingen naar aanleiding van jouw commentaar en dat van Palmgek chargeerde ik een beetje. Ik neem dat allemaal niet zo zwaar op en voel mij niet gekwetst. Ik voelde mij wel uitgedaagd.
Ik weet zeker dat heel veel mensen veel mooiere planten hebben, veel grotere collecties en betere kwekers zijn dan ik. Wat ik aan planten heb is wat ik graag hebben wil en persoonlijk vraag mijzelf, ondanks dat, wel eens af waar ik mee bezig ben. Echter als ik dan ga kijken wat er weg zou kunnen dan is het: "die niet, die niet, die ook niet", enzovoorts.

Palmen vind ik niet zo interessant omdat ze veel ruimte in beslag nemen en nauwelijks veranderen gedurende het jaar. Af en toe een nieuw blad, dat is het. Bananen en ook cactussen hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat ik ze niet mooi vind. Het schilderij aan mijn muur verandert ook niet, maar het is wel mooi.
Wat de spint betreft, Spint is er altijd en overal. De omstandigheden bepalen wanneer het een plaag wordt. In mijn kas heb ik het aardig onder controle door regelmatig te sproeien en buiten heb je er geen last van. Binnen in de winter kan het wel een probleem zijn. Geen enkele tropische plant heeft het dan naar de zin en zal onvermijdelijk verzwakken.
Het spreken van een obsessie zie ik niet als beledigend. Als iemand honderdduizend postzegels, sigarenbandjes of suikerzakjes heeft dan is dat toch wat ongewoon. Als iemand een passie heeft voor palmen dan vind ik dat best, maar is een brandende passie hebben voor een bepaalde zaak zit toch altijd iets obsessiefs. Gretha Thunberg is toch ook een beetje eigenaardig.

Ik wilde alleen maar weten wat voor plant ik had en kijk eens hoeveel tijd ik er inmiddels aan kwijt ben. Ik durf bijna niet meer te vragen wat voor plant ik heb als die situatie zich weer eens voordoet.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Dennis_S op 05 nov 2019 00:22

Zand er over en laten we het gewoon weer over planten hebben. Kom maar op met je vragen en ervaringen en vooral meer van die mooie plaatjes!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor MarijnG op 06 nov 2019 01:48

Zeg ik iets geks als ik denk dat het de hemelboom is? :? Ailanthus altissima.
Zaait zich makkelijk uit en komt hier veel voor als onkruid/ongewilde exoot.
Avatar gebruiker
MarijnG
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 29 sep 2019 00:49
Woonplaats: Rosmalen
0 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 06 nov 2019 02:45

Die lijkt er imho totaal niet op....is hier overigens ook invasief....helaas....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten