Is dit een palm?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Is dit een palm?

Berichtdoor maartenkerstens op 21 jan 2011 21:43

Hoi Ben, dat ben ik ook van plan en dan post ik af en toe een foto.Heb trouwens op internet rondgekeken voor de beruchte zaadjes. Ik kom toch tot de conclusie dat ze er zeer veel op lijken. Zowel de groene verse zaden als de gedroogde zaden. Deze afbeeldingen komen van internet en horen bij een Canariensis. Zoek de verschillen met mijn foto s, groet Maarten uit Beers.
Bijlagen
CIDP%20Date%20Friut%20150107.jpg
groen/geel zaadje rechtstreeks van de boom
CIDP%20Date%20Friut%20150107.jpg (2.88 KiB) 3820 keer bekeken
CIDP%20Date%20Fruit%20151206.jpg
Zaad in de boom
CIDP%20Date%20Fruit%20151206.jpg (8.53 KiB) 3820 keer bekeken
DSC01298.jpg
Tros Zaad precies zoals ik ze gekregen heb
DSC01298.jpg (28.22 KiB) 3820 keer bekeken
CIDP%20seed%20150107.jpg
Zoek het verschil met mijn zaadje
CIDP%20seed%20150107.jpg (3.3 KiB) 3820 keer bekeken
CIDP%20080207%20Southsea%20sprout.jpg
Zelfde penwortel als bij mijn zaadjes
CIDP%20080207%20Southsea%20sprout.jpg (4.32 KiB) 3820 keer bekeken
Exotische planten kweken, altijd lastig.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 22 jan 2011 00:19

Als ik deze zaden bekijk, lijken ze me te groot en te rond om van een Canariensis afkomstig te zijn, de zaden die ik hier overal zie zijn kleiner en hebben een ovale vorm.

Afbeelding

Spijtig geen betere foto van de palm, maar als ik mag gokken op een combinatie van bovenstaande tros zaden en de palm denk ik eerder aan een oliepalm (Elaeis guineensis)???

Afbeelding

't is maar een idee...

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 22 jan 2011 00:35

Zou kunnen, kan nog geen goede foto krijgen van de zaden van jouw boom, blijf proberen, groeten Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 jan 2011 02:24

De boom op die foto is 1000% zeker een Phoenix canariënsis !! Als jouw zwager zweert dat de tros die jij gekregen hebt van die boom komt en omdat de zaden van jouw foto's er inderdaad ook sprekend op lijken denk ik dat je zeker mag zijn dat het Phoenix canariënsis zaden zijn !
MAAR :!: het plantje op jouw foto is 10000% zeker GEEN palmboom !
We zien duidelijk een penwortel uit het zaadje in de grond verdwijnen en een klein groen pinneke (zoals bij alle palmbomen) starten vanuit de wortel...tot hier klopt het allemaal nog om Phoenix canariënsis te zijn....
Maar dan de volgende foto zien we een banaan- / canna-achtig plantje waar we net het zaadje niet meer op zien liggen in het zand ???
Ik wil je absoluut niet beledigen ofzo hoor Maarten :!: maar is dit mss een grap ofzo ?? :)
Ofwel is dit een mirakel of ik weet het niet goed meer, word er ff gek van ?! :? :mrgreen:

Ik ben van 1 ding echt zeker dat het geen palmboom is dat plantje Maarten :!:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 22 jan 2011 15:48

Hoi allemaal, na alle consternatie over mijn zaden vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en het plantje uit het potje gehaald. Wat blijkt, is het TOCH een canna. Waarschijnlijk is er toch een cannazaadje tussen de andere zaadjes terecht gekomen. Kijk maar op de foto s. Mijn excuses aan o.a. Shorty, Christophe Dimi, Sven, Niek, Djoeke, Bart en Ben voor de verwarring. Ben wel blij dat alle andere zaadjes uit Spanje de Phoenix Canariensis blijken te zijn. Zijn er bij mekaar toch nog zo n 400 stuks. Kan ik mooi mee doorkweken. Weet iemand hoelang je deze zaden kunt bewaren, groeten Maarten uit Beers.
Bijlagen
IMG_1625.jpg
Klein zwart bolletje is een Cannazaadje
IMG_1625.jpg (39.18 KiB) 3787 keer bekeken
IMG_1626.jpg
Idem
IMG_1626.jpg (31.4 KiB) 3787 keer bekeken
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 22 jan 2011 16:47

Palmzaden bewaren is een beetje afhankelijk van de soort.Er zijn nogal wat tropische soorten die zeer beperkt houdbaar zijn en zo snel mogelijk na de oogst gezaaid dienen te worden.Zaden van de Phoenix canariensis kunnen m.i. wel tot een jaar bewaard worden.Wel zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden:

* De zaden moeten goed schoon zijn,ontdaan van alle vruchtvlees
* Na het schoonmaken goed drogen.Een ouderwetse maar doeltreffende manier: zaden in een
schotel of plat schaaltje plaatsen in een goed afsluitbare plastic doos op een laag droge rijst (dit
neemt uitstekend vocht op) gedurende een week.Let wel: het schoteltje met zaden op de rijst
plaatsen en NIET de zaden in direkt contact met de rijst laten komen!
* Vervolgens de zaden in een goed afsluitbare voorraadbus doen en koel (bv bij 10 graden C)
en donker wegzetten.

Deze methode werd vroeger in Kew Gardens toegepast.Persoonlijk zou ik er toch altijd voor kiezen om verse zaden zo snel mogelijk te zaaien of om het overschot proberen te ruilen met andere liefhebbers.Hoe langer palmzaden bewaard worden,hoe meer de kiemkracht afneemt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 22 jan 2011 17:32

Oke Ben, bedankt voor de reactie. Ga ik zeker opvolgen, groet Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 22 jan 2011 23:07

LOL :lol:
Ik dacht het al, dit kan toch niet :onzeker:
De natuur heeft ons goed liggen, verkeerd zaad op de verkeerde plaats en op het verkeerde moment kiemen.... :applaus:

Moet je nu weten welke canna het is Maarten... :lol:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor maartenkerstens op 23 jan 2011 02:52

Hey Dimi, kan alleen Canna Brasiliensis zijn aangezien ik alleen over deze zaden beschik, groeten Maarten uit Beers.
maartenkerstens

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 jan 2011 14:10

maartenkerstens schreef:Hey Dimi, kan alleen Canna Brasiliensis zijn aangezien ik alleen over deze zaden beschik, groeten Maarten uit Beers.

De Canna brasiliensis kiemt bijzonder goed. Het is ook een bijzonder mooie Canna soort vind ik, daar zal je veel plezier aan hebben!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie