palm(a) ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

palm(a) ?

Berichtdoor zezinho op 08 feb 2011 00:42

Hoi,
ben vorige week voor 4 dagen naar Palma de Mallorca geweest en kon mij weer niet tegenhouden om hier en daar een zaadje mee te pikken. Chamaerops humilis, cycas revoluta, pyttosporum tobira, yucca aloifolia, clivia en albizia (weet wel niet welke soort, want de bladeren en uiteraard de bloemen waren reeds lang afgevallen, maar de boom hing vol peulen en de zaden zijn mij wel bekend),
en zaden van een mij onbekende palm (zie foto van de palm en de zaden) en van een klimplant waar wel nog de bladeren en de vruchten aanhingen. De vruchten zijn een vuist groot, waren vanbinnen uitgedroogd maar zaten vol met witte zaden die na twee uur reeds volledig bruin waren verkleurd. Kent er iemand deze palm en de klimmer :?:

geînteresseerden uit de buurt (smetlede, o.vl. ) mogen altijd eens binnenspringen, ik kan toch niet alles zaaien. Graag een pb vooraf.
Groeten
zezinho
Bijlagen
palm(a).jpg
palm(a).jpg (113.48 KiB) 2264 keer bekeken
palm(a) zaad.jpg
palm(a) zaad.jpg (90.47 KiB) 2264 keer bekeken
zaad palm(a).jpg
zaad palm(a).jpg (46.82 KiB) 2264 keer bekeken
klimsóller.jpg
klimsóller.jpg (112.38 KiB) 2264 keer bekeken
klimsolller.jpg
klimsolller.jpg (100.47 KiB) 2264 keer bekeken
zaadklimsol.jpg
zaadklimsol.jpg (45.46 KiB) 2264 keer bekeken
zezinho

95 bedankjes

Re: palm(a) ?

Berichtdoor orinoco op 08 feb 2011 01:04

Met de klimpant kan ik je niet helpen. De palm is Howea forsteriana , hier bekend als kamerplant.
Ondanks zijn beperkte natuurlijke verspreidingsgebied al meer dan 100 jaar de meest populaire palm voornamelijk voor binnengebruik. Komt oorspronkelijk van Lord Howe Island,waar de zaden in de natuurlijke populatie worden verzameld. Op het oostelijker gelegen Norfolk Island worden zaden tot zaailing opgekweekt en vandaar verspreid over de gehele wereld. Op eerder genoemd Lord Howe Island (ten oosten van Australie) komen nog drie soorten palmen voor die endemisch zijn:

Howea belmoreana (Curly Palm)
Hedyscepe canterburyana (Big Mountain Palm)
Lepidorrhachis mooreana (Little Mountain Palm)

Gek genoeg worden deze soorten veel minder aangeboden. De laatstgenoemde kan gerust als moeilijke plant worden bestempeld maar alle anderen zijn vrij eenvoudig in de verzorging.
Wel zijn het allen trage groeiers.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 10 feb 2011 16:24

Hallo, niemand die me kan helpen met de klimplant?
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 10 feb 2011 16:42

Ik wil je wel van je zaadjes afhelpen, maar nee schitterende bloem en nog niet eerder gezien anders had ik dit wel geweten.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie