Hoi Zezinho,
Inderdaad een goed plan om de zaden te zaaien en zien wat er uit voortkomt.
Maar geen palm vrees ik.Hou ons op het forum op de hoogte! Door dit topic was ik toch nieuwsgierig of er wel palmen zijn met meerdere zaden in een vrucht.En jawel...Er is een subfamilie van palmen waar dit voorkomt: Phytelephantoideae (een mooi woord voor Scrabble).Deze kleine subfamilie bevat slechts drie geslachten: Ammandra,Aphandra en Phytelephas. De eerste twee geslachten kennen ieder slechts 1 soort en Phytelephas 6 soorten. Al deze palmen zijn afkomstig uit de noordelijke helft van Zuid Amerika en niet of nauwelijks bekend in liefhebberskringen. Toch zijn de Phytelephas soorten wereldbekend door een produkt dat ze voortbrengen,namelijk hun zaden! Deze staan bekend als "plantaardig ivoor" en worden ook als zodanig bewerkt in kunstnijverheid en sieraden.Elke vrucht bevat 2 tot maximaal 10 zaden die varieren van eivormig,niervormig tot hoekig (zie foto bijlage).Zaden zijn gemiddeld 60 x 30 mm groot.Doordat deze palm (nog) niet op commerciele basis wordt geteeld,draagt deze palm er toe bij dat delen van de gebieden waar hij voorkomt enige beschermingsstatus genieten.
Overigens valt nog te vermelden dat er incidenteel bij andere palmen ook wel eens meerdere zaden in een vrucht gevonden worden.Met name bij de Salakpalm en de Nypa (mangrovepalm).
Dit verhaal is wellicht een beetje off-topic maar denk ik wel interessant voor de palmen liefhebbers.
Bijgevoegde foto is van Phytelephas aequatorealis.

- taguafr3b.jpg (160.81 KiB) 4372 keer bekeken