la gomera 5

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

la gomera 5

Berichtdoor zezinho op 04 dec 2010 17:37

en deze palm :?: heb geen foto van de zaadbollen, wel van de kleine zaadjes die erin zaten, maar zal een kleine beschrijving geven .
Ronde bollen , met een diameter van 3 cm, groen tot bruingroen van kleur. de bol had een dunne schil en als je die verwijdert zit hij vol (meer dan 150) met kleine (2 a 3 mm) cremekleurige tot lichtbruine pitjes
Bijlagen
DSCN3274 (2).JPG
DSCN3274 (2).JPG (155.3 KiB) 4459 keer bekeken
DSCN3286.JPG
DSCN3286.JPG (100.56 KiB) 4459 keer bekeken
zezinho

95 bedankjes

Re: la gomera 5

Berichtdoor videomaster op 05 dec 2010 01:38

Dit lijkt me een oliepalm te zijn?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 05 dec 2010 11:37

Zoals Videomaster reeds aangaf lijkt dit inderdaad veel op een Oliepalm (Elaeis guineensis),maar heb je misschien meer foto's van deze palm waarop ook de eventuele stam staat?
De zaden echter zijn m.i. een heel ander verhaal.Deze horen volgens mij helemaal niet bij deze palm!
Gezien de omschrijving lijkt dit meer op de zaden van een Yucca of een daaraan verwante familie (Agave,Dracaena,Cordyline...).Een palmvrucht bevat slechts 1 zaad.Yucca's bijvoorbeeld vormen zaaddozen die grotere hoeveelheden zaad bevatten.Alleen de kleur van de zaden is een beetje verwarrend.Hoewel ik niet zo bekend ben met de Yucca-achtigen,hebben de meeste soorten die ik heb gezien een zeer donkerbruine tot zwarte kleur.Maar dit kan natuurlijk met het rijpingsproces te maken hebben.En tot slot:tenzij mijn leesbrilletje niet meer voldoende sterk is lijkt het mij dat er onder in de foto nog net wat bladeren van een Yucca o.i.d. te zien zijn.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 05 dec 2010 13:12

zezinho schreef:Ronde bollen , met een diameter van 3 cm, groen tot bruingroen van kleur. de bol had een dunne schil en als je die verwijdert zit hij vol (meer dan 150) met kleine (2 a 3 mm) cremekleurige tot lichtbruine pitjes

Deze beschrijving bracht me ook aan het twijfelen, de palm lijkt me echter een oliepalm te zijn.

Nu, in den beginne bij zaad van oliepalmen zitten ze ook samen in een omhulsel/vlies, waar dan de uiteindelijke vruchten/zaden moeten groeien.... deze zijn echter meer conisch.... 't is te donker nu bij ons.. morgen een foto van enkele exemplaren uit onze tuin.
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 05 dec 2010 14:47

Toch Google maar eens geraadpleegd voor een afbeelding en vond ondermeer de onderstaande.
Op de achtergrond zien we een aantal complete bloeiwijzen.In de hand een enkele vrucht.Rechtsboven een doorgesneden vrucht met duidelijk slechts 1 zaad.
ffbandfruitletv1.jpg
ffbandfruitletv1.jpg (67.76 KiB) 4403 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 05 dec 2010 14:57

Ook nog een afbeelding van het zaad zelf (gekiemd).Dit is gemiddeld zo'n 20 a 25 mm groot.
texte_alt_jleocl00065_gr2.jpg
texte_alt_jleocl00065_gr2.jpg (102.59 KiB) 4401 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 05 dec 2010 15:48

neen orinoco, dit lijkt mij iets kompleet anders dan wat ik heb gezien. Ik heb spijtig genoeg geen foto van de stam, maar het was wel een heel grote palm en ik dacht toch dat ik de bollen van de plant geplukt heb, ik moest er nog naar springen om aan de onderste takken te geraken (dus niet van de grond opgeraapt) tenzij er natuurlijk nog takken van een agave tussen verweven waren. Ik vond het ook al eigenaardig dat een palm zoveel zaadjes aanmakt in 1 vrucht. Ik zal het verschil tussen een palm en een agave wel zien zeker als het zaad kiemt.
toch bedankt, je hebt mij al aardig geholpen.
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 06 dec 2010 12:28

Hoi Zezinho,

Inderdaad een goed plan om de zaden te zaaien en zien wat er uit voortkomt.
Maar geen palm vrees ik.Hou ons op het forum op de hoogte! Door dit topic was ik toch nieuwsgierig of er wel palmen zijn met meerdere zaden in een vrucht.En jawel...Er is een subfamilie van palmen waar dit voorkomt: Phytelephantoideae (een mooi woord voor Scrabble).Deze kleine subfamilie bevat slechts drie geslachten: Ammandra,Aphandra en Phytelephas. De eerste twee geslachten kennen ieder slechts 1 soort en Phytelephas 6 soorten. Al deze palmen zijn afkomstig uit de noordelijke helft van Zuid Amerika en niet of nauwelijks bekend in liefhebberskringen. Toch zijn de Phytelephas soorten wereldbekend door een produkt dat ze voortbrengen,namelijk hun zaden! Deze staan bekend als "plantaardig ivoor" en worden ook als zodanig bewerkt in kunstnijverheid en sieraden.Elke vrucht bevat 2 tot maximaal 10 zaden die varieren van eivormig,niervormig tot hoekig (zie foto bijlage).Zaden zijn gemiddeld 60 x 30 mm groot.Doordat deze palm (nog) niet op commerciele basis wordt geteeld,draagt deze palm er toe bij dat delen van de gebieden waar hij voorkomt enige beschermingsstatus genieten.
Overigens valt nog te vermelden dat er incidenteel bij andere palmen ook wel eens meerdere zaden in een vrucht gevonden worden.Met name bij de Salakpalm en de Nypa (mangrovepalm).
Dit verhaal is wellicht een beetje off-topic maar denk ik wel interessant voor de palmen liefhebbers.

Bijgevoegde foto is van Phytelephas aequatorealis.
taguafr3b.jpg
taguafr3b.jpg (160.81 KiB) 4372 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 06 dec 2010 15:18

orinoco schreef:2 tot maximaal 10 zaden die varieren van eivormig,niervormig tot hoekig

Goede opzoeking :thumb_up: , ik wist het niet, maar dit zijn nog steeds niet de 150 zaden waarvan sprake.... , wat echter wel het belang aanduid om bij "gevonden" zaden degelijke foto's te maken/laten maken van zowel de plant als de zaden.
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 06 dec 2010 16:23

een mens leert hier alle dagen bij. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Zal er direkt eens een paar gaan zaaien. Heb nog wel ergens een plekje op de verwarmingsketel over.
:thai:
grtn
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie