Rhapis exelsa of humilis ?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Rhapis exelsa of humilis ?

Berichtdoor erna op 03 apr 2011 09:02

Kan iemand mij zeggen of dit een Rhapis exelsa of Rhapis humilis is ?
De exelsa kan beter tegen de vorst, en als het enigszins mogelijk is zou ik hem dan in de volle grond zetten.

groetjes, en dank bij voorbaat,

Erna
Bijlagen
DSC04415.jpg
DSC04415.jpg (86.23 KiB) 4826 keer bekeken
DSC04416.jpg
DSC04416.jpg (103.45 KiB) 4826 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Re: Rhapis exelsa of humilis ?

Berichtdoor Maurice op 03 apr 2011 09:20

Ik zal vanmiddag eens een foto maken van de mijne, als het goed is heb ik een humilis. Kunnen we vergelijken. Maar zover ik weet is de humilis juist de sterkste van de 2. Excelsa is zo'n beetje in ieder tuincentrum te krijgen, humilis niet. Ik overwinter mijn humilis wel altijd binnen vorstvrij, en 's zomers graaf ik 'm met pot en al in de grond.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 03 apr 2011 09:23

Hallo Erna,

Dit is een Rhapis excelsa. De humilis heeft doorgaans een wat fijner verdeeld en wat minder glanzend blad . Om deze plant als tuinplant te gebruiken in onze streken,kun je eigenlijk wel vergeten.Ik heb wel eens gehoord dat er af en toe een exemplaar de winter doorkomt met flinke bescherming,maar je kunt het maar beter vergeten...Als kuipplant zijn ze goed geschikt op een plekje in de schaduw,maar moeten zeker niet te vroeg worden buiten gezet. Ook overwinteren in een koel-gematigde omgeving is dan wel belangrijk.
Voor de rest een makkelijke,zij het langzaamgroeiende palm. Wordt tegenwoordig veel als kamerplant aangeboden tegen vaak zeer schappelijke prijzen (import uit het Verre Oosten). Binnenshuis hebben ze wel snel last van bruine punten,wat jammer is want vooral een wat grotere pol is zeer imposant.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 03 apr 2011 17:23

Hier de foto's van mijn Rhapis humilis

Afbeelding
Afbeelding
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 apr 2011 17:39

bedankt heren, het is dus een excelsa, dat zal dus verpotten worden, en misschien met pot en al in de grond, zoals Maurice.

groetjes,

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 03 apr 2011 21:58

Nog wat "weetjes" over de Rhapis soorten:
Zoals Maurice al aangaf,is de humilis een ietsje koudebestendiger.Als kamerplant echter minder geschikt dan de excelsa.Deze palm houdt van een koele omgeving gecombineerd met een zeer hoge luchtvochtigheid om hem tiptop te houden.Iets wat ook geldt voor de bijzonder mooie R. multifida.Trouwens zal ook de excelsa zich hier het best bij voelen.
Dat de humilis veel minder aangeboden wordt dan de excelsa komt door het feit dat er alleen maar mannelijke planten van bekend zijn en alle planten in de handel dus door deling van bestaande pollen zijn verkregen.
De latijnse benamingen zijn zeer verwarrend:de humilis kan zo'n 6 meter hoog worden en de excelsa doorgaans "maar" zo'n 4 meter.
Helaas zijn de foto's van Maurice een beetje klein uitgevallen,maar toch is wel te zien dat de humilis meer en smallere bladsegmenten heeft dan de excelsa die bovendien wat puntiger zijn.Ook is het blad van de humilis wat lichter van kleur,doffer en soepeler.
Van de excelsa zijn ook diverse bonte vormen bekend,die afhankelijk van de tekening in China,maar vooral in Japan aanzienlijke bedragen op kunnen brengen.Heel af en toe geraken die bonte vormen ook wel eens hier in onze streken,maar dat is dan voor de oosterling "2e keus".
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 apr 2011 22:10

Dank voor de uitleg, de multifida is inderdaad een heel mooie plant.
Wij hebben er hier eentje in de woonplaats staan, is ongeveer 1,80 m hoog pot inbegrepen, en heeft momenteel 2 bloemtrossen.

beste groetjes,
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 03 apr 2011 22:15

:thumb_up: Dat is heel mooi Erna! Tenzij in een kas of serre zijn Rhapis soorten niet snel geneigd tot bloei !

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 04 apr 2011 02:57

erna schreef:en heeft momenteel 2 bloemtrossen.

Een rare palm, van de honderden zaden die ik over meerdere pogingen ooit geplant heb, is er geen enkele uitgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zijscheuten maken ze echter genoeg... bij ons komen ze al tussen de straatstenen uit.... :shock:

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 04 apr 2011 12:44

Welke soort is dit,Videomaster?Lijkt mij op het eerste zicht een humilis maar van de Chinese soorten is bekend dat ze niet te koud,maar ook zeker niet te warm willen staan...
Of is dit wellicht een van de Zuidoost-Aziatische soorten...
Overigens is het opkweken uit zaad mij ook nog nooit gelukt.Alleen van de multifida heb ik eens een aantal kleine zaailingen gehad,die dan toch na korte tijd "het loodje" legden...
Misschien ga ik hier binnenkort de multifida nog eens als "buitenkweek" proberen tijdens de zomer.
Mogelijk dat dit ze een betere start geeft.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie