Ik heb een webshots album gemaakt met al mijn Gunnera tinctoria en manicata foto's.
Met de namen erbij natuurlijk.
http://home-and-garden.webshots.com/slideshow/582650837KRQozLIk ben vrij zeker van de foto's , als er vragen of opmerkingen zijn, shoot!
Deze plant is een beetje een raar geval.
Hij is vrij groot, heeft een mooie grote rhizoom(knol), met grove papierachtige beharing, de bloem ziet er vrij open en zacht uit.
Allemaal kenmerken van G. manicata. Maar de bladvorm en de rode nervatuur doet me eerder aan tinctoria denken.
Heb je nog foto's?
-Het hart van de knol zou nu nog een beetje rood moeten zijn bij manicata (in de winter knalrood, in ze zomer minder rood)
-Hoe ziet de overgang van bladsteel naar blad, en de nervatuur van het blad eruit?
-Hoe voelen de bloemen aan ? Kan je de bloeiaar plooien, voelt het mals aan, of eerder stijf en hard.
Voorlopig zeg ik G. manicata maar ik heb mijn twijfels.
Zoals je op mijn foto's ziet wil rode verkleuring van de stengels niets zeggen, zeker bij jonge planten is dit heel variabel.
De laatste foto, is die van dezelfde partij, of is dat uw plant ozfo ?
Ze uit elkaar halen is niet makklijk.
Als je de 2 soorten langs elkaar staan hebt, en je kan vergelijken en je weet waarop je moet letten is het goed te doen, maar vanop foto is het veel lastiger.
Gr,
Sven