Onkruid??

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Onkruid??

Berichtdoor TropiRo op 20 mei 2012 22:42

Ik heb een plant in de tuin groeien die na elke winter weer terug komt en maakt scheuten aan op meters afstand.

Wie kan mij helpen aan de naam en mij meer informatie geven over de plant?

Afbeelding
Afbeelding

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Onkruid??

Berichtdoor cedric013 op 20 mei 2012 22:46

Onkruid... Groeit hier in overvloed langs de scheldedijk ;)
Tropische plantengek :D
cedric013

3 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 20 mei 2012 22:52

Hey Ro,

Zo te zien is dit Japanse duizendknoop,Fallopia japonica of ook wel Polygonum cuspidatum genaamd.Vroeger als sierplant aangeplant,maar nu als invasieve exoot gekenmerkt.Uitermate moeilijk uit te roeien.Altijd proberen uit te graven,snoei versterkt alleen maar de toch al uitgebreidelde groei...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 20 mei 2012 23:05

Dank je Ben, ik zal morgen meteen het grootste gedeelte de grond uit spitten.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 20 mei 2012 23:14

Ro,

Probeer wel ook zo min mogelijk wortels te laten zitten.Wortelopslag is ook een probleem bij deze soort.Spuiten heeft overigens ook weinig zin.
Nog niet zo heel lang geleden was er een documentaire op de BBC over sterk invasieve planten,niet alleen over deze soort,waar de plant Japanese knotweed wordt genoemd, maar ook over b.v. de adelaarsvaren,die in de U.K. flinke oppervlakten van b.v. de heidevelden en braakliggende gronden overwoekert.

Succes! Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 mei 2012 00:16

Inderdaad rotzooi! Mijn buren hebben hem ook staan. In twee maanden tijd staat ie nu al op 2,5m hoog en 2meter doorsnee. Mijn wortelbegrenzer bestaat uit grindtegels die 60cm de grond in gaan maar zelfs door het kleinste spleetje komt de plant doorheen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Nody op 21 mei 2012 09:36

Het is inderdaad Japanse Duizendknoop, een van de ergst woekerende planten. Neem de ergst woekerende bamboe en vermenigvuldig dat met 2 x groeisnelheid.

Ro, zie ik het trouwens goed dat je ook zevenblad in je border hebt staan? Klein plantje, maar dat is misschien nog wel een ergere woekeraar. Heeft erg breekbare ruim vertakte wortels en is dus bijna onmogelijk om uit te roeien.

In ieder geval hoop ik van harte dat je je tuin schoon weet te houden van dit soort 'plagen'. :onzeker:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 mei 2012 09:47

Ellende is het als ze tussen je planten gaan staan. Als je de ruimte hebt kan je met een hooivork de grond lichtelijk los maken en de wortel stukje bij stukje eruit trekken.

Ik heb in principe niets tegen kruiden die je niet in je tuin wil hebben (ik mag het geen onkruid noemen ivm mn studie :mrgreen: )
Zolang ze maar inheems zijn. En sommige planten hebben nog nut ook. Zevenblad bevat veel vitamine C en kan als spinazie gegeten worden. Heermoes kan gebruikt worden in preventieve middeltjes tegen meeldauw.

Zie die plant vaak naast het spoor staan. waar ze t idd wel erg goed doen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor shusui op 21 mei 2012 10:15

Ik vind eerlijkgezegd Fallopia nog wel mooi :mrgreen: heb hem hier in de tuin staan en kan hem goed in bedwang houden, komt nooit verder dan 2 m uit (als je elk jaar de uitlopers weg haalt).
F. sachalinensis vind ik nog mooier, die maakt heel groot blad en wordt nog wat groter dan de gewone japonica.

Zevenblad is voor mij 10 keer erger, inheems of niet ...
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 mei 2012 21:45

Die heermoes heb ik ook overal in de tuin bij mijn nieuwe huis staan. Zelfs onder het huis, in de kruipruimte kom ik hem tegen. Binnenkort, als de planten de meeste energie verbruikt hebben en dus eigenlijk op zijn zwakst zijn zullen ze kennis gaan maken met een litertje MCPA (nog verdunnen natuurlijk) ;)
Carlo

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie