Wat groeit er allemaal op de stam?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Wat groeit er allemaal op de stam?

Berichtdoor orinoco op 24 jun 2011 00:50

shusui schreef:maar ook Microsorum soorten

Daar kon ik zojuist niet op de naam komen.Gebruikte de Microsorum pteropus vroeger veel in mijn aquaria (submers,hoewel het meer een moerasplant is).Mocht het blad zo blijven als op Raymond's foto's dan zou een soort uit dit geslacht een goede kandidaat zijn.Mocht het zich anders ontwikkelen wordt het weer een ander verhaal om hem te identificeren.
Op het eerste zicht dacht ik al aan een varen door het blad.Erg Asplenium of Blechnum-achtig.
Ik durf er voorlopig nog geen etiket aan te hangen...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 24 jun 2011 01:02

plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 jun 2011 01:26

plasta schreef:Als ik dat bekijk, twijfel ik bijna niet meer en zeg een pyrrosia serpens.

Dat zou geografisch niet kloppen.Pyrrosia serpens is een Nieuw Zeelandse soort en komt ook op enkele Polynesische eilanden voor.Bovendien als ik afbeeldingen van deze soort bekijk vallen mij direkt enkele verschillen op,vooral de slanke voet van het blad (van een echte bladsteel mag je denk ik niet spreken).

Groet,Ben
Laatst bijgewerkt door orinoco op 24 jun 2011 01:42, in totaal 1 keer bewerkt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 24 jun 2011 01:35

Ik weet niet, waar mijn dikke sonia vandaan komt...en de serpens komt blijkbaar op meer plaatsen voor.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 24 jun 2011 01:45

Dicksonia antarctica komt van Australie en Tasmanie.Aangezien er niet of nauwelijks stammen uit Australie geexporteerd worden,kun je er vrijwel zeker van zijn dat hij van Tasmanie komt.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor dickson op 24 jun 2011 20:49

plasta schreef:Ik weet niet, waar mijn dikke sonia vandaan komt...en de serpens komt blijkbaar op meer plaatsen voor.

Raymond

Hallo Raymond,
Ben ook zeker van Tasmanie. Temeer daar het zo'n dikke stam betreft. Een importeur van dicksonia's vertelde me eens dat de stammen uit Tasmanie beduidend dikker zijn dan de Australische. De dikte van de stam wordt veroorzaakt door de groei van de luchtwortels. Hoe hoger de luchtvochtigheid in het groeigebied hoe dikker de stam wordt. Tasmanie kent regenwouden waar de stammen van de antarctic'a's volgegroeid zijn met epifyten. Die zijn immers ook gebaat bij een vochtige gastheer. Meestal tref je de epifyten niet meer aan omdat de stammen voor ze geexporteerd worden ontsmet worden om overdracht van ziekten tegen te gaan. Vaak ontkiemen de zaden/sporen nadat de stammen weer vochtig worden. Interessant onderwerp vind ik omdat je een blik werpt in de oorspronkelijke habitat van Dicksonia Antarctica. Zorg er wel voor dat de stam niet teveel in de zon staat dicksonia's groeien van nature in schaduwrijke bossen. Alleen in de schaduw of in ieder geval gefilterd zonlicht floreren ze.
Groet. Branko
dickson

0 bedankjes

Berichtdoor cuno alexander op 24 jun 2011 23:14

Hoi allemaal .

als ik de foto,s goed bekeken heb zou ik bijna het vermoede
opperen dat het gewoon om zaailingen gaat van alledaagse
heesters uit de alledaagse tuin .
Bv . Hibiscus .
. Robinia pseudoacacia plaatje 4.
.tongvaren ?
. Fagus sylvatica / Carpinus betulus en inheems plantje .
naam weet ik nu niet uit het hoofd .
. inheems plantje ?
. Quercus robur /prunus .
. Hibiscus syriacus .

deze soorten noem ik nu omdat ik ze wel vaker heb betrapt
op groei op hout .
zou heb in de grienden vaak Quercus Sambucus nigra bramen
en ook bitterzoet vergrijpt zich eraan .

het zou echt jammer zijn als MIJN VERMOEDENS de juiste zijn
want ik begon het juist leuk te vinden :? .

Gr

cuno alexander .

.
cuno alexander

5 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 25 jun 2011 11:15

cuno alexander schreef:als ik de foto,s goed bekeken heb zou ik bijna het vermoede opperen dat het gewoon om zaailingen gaat van alledaagse heesters uit de alledaagse tuin .

:lol: Inderdaad,wie zal het zeggen...Exacte determinatie is in een dergelijk jong stadium van een plant in de meeste gevallen onmogelijk.Je kunt meestal wel zien om wat voor plantenfamilie het handelt,maar om er direkt een geslacht en laat staan een soort aan te verbinden is ondoenlijk.
En bovendien een van de voornaamste redenen van een foutieve naamgeving.
Hoewel het natuurlijk leuk is om te kijken wat het uiteindelijk is,zou ik persoonlijk niet weten hoe snel ik de meeste van dit soort plantjes van de stam zou verwijderen :?
In een potje kan je namelijk ook wel zien wat het gaat worden,maar hoe langer je ze op de stam van de boomvaren laat zitten,hoe moeilijker ze naderhand te verwijderen zijn.
Uitzondering voor mij zou misschien die rhizoomvormende varen zijn,maar de kans dat die de winter zal overleven is relatief klein.Maar van dit type varen zijn er enige honderden soorten in diverse geslachten dus misschien zitten daar ook weer uitzonderingen tussen.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor plasta op 25 jun 2011 11:50

Die klimvaren is in ieder geval niet een zaailing uit deze tuin. Door de winterbescherming, die de dicksonia komende winter krijgt, hoop ik natuurlijk dat die klimvaren het wel overleeft. De rest van kleine plantjes op de stam boeit me niet zo.
Voorlopig blijf ik vasthouden aan de benaming Pyrrosia elaeagnifolia/Pyrrosia serpens voor de klimvaren. Ik zie zelfs geen verschil met de foto's die ik tegen kom op internet.
Doordat het een relatief makkelijk aanpasbare plant is voor die regio van de wereld, lijkt het me bijna ongeloofwaardig, dat die niet voorkomt in Tasmanië (als de boomvaren daar vandaan komt).

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Esther op 25 jun 2011 12:34

als het heestersoorten zijn die op de stam groeien, kun je ze dan niet beter verwijderen? Of tasten die de stam niet aan?
Esther

93 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie