Wat voor plant is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Wat voor plant is dit?

Berichtdoor kenbeimer op 12 feb 2013 23:25

Namens een vriend probeer ik uit te zoeken wat voor plant dit is. Hij wilde dit graag weten en hoe groot deze kon worden.

Afbeelding
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Wat voor plant is dit?

Berichtdoor s.janssen op 12 feb 2013 23:34

Dit lijkt mij een Yucca elephantipes, ook wel olifantspoot genoemd.
Yucca die het goed doet binnen maar nog beter van het voorjaar-najaar buiten in de volle zon. Ik heb idee dat deze Yucca binnen wat slapper worden van blad, buiten worden ze sterker en krijge je mooie volle planten.

@Rest, verbeter mij als ik het fout heb :thai:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor birdwatcher op 13 feb 2013 14:13

de plant op de foto is idd Yucca elephantipes,olifantspoot is een andere plant nl.
Beaucarnea recurvata
birdwatcher

6 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 feb 2013 16:43

birdwatcher schreef:de plant op de foto is idd Yucca elephantipes,olifantspoot is een andere plant nl.
Beaucarnea recurvata

Volledig mee eens :applaus:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 13 feb 2013 18:46

Precies. :thumb_up:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 13 feb 2013 23:47

Daar ben ik het niet volledig mee eens, dezelfde term gebruiken ze voor beide planten.
Of het veel uitmaakt? Nee!
Al hecht ik zelf weinig waarde aan die extra naam, ik hou het liever bij de latijnse naam ;)

http://www.tuinkrant.com/plantengids/ku ... /29279.htm

Vaak op grotere leeftijd is deze yucca wel mooier, een formaat voor in de huiskamer kan ik niet bepaald olifantspoot noemen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 feb 2013 00:21

Yucca elephantipes (syn. Y. gigantea, Y. guatemalensis) wordt volgens het Groene Boek onder redactie van Daan Smit (Lecturama 1993) Reuzenpalmlelie genoemd (Giant yucca). Deze soort kan een hoogte bereiken van 9 m met tot wel 50 stammen en een grote gezwollen basis. Beaucarnea recurvata wordt overigens in de USA 'Ponytail palm' genoemd, in Nederland Olifantsvoet (is iets anders dan een poot).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 feb 2013 17:52

Bedankt Draco voor de verduidelijking ;)
Biologen daar hebben tenminste wat aan!
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Plantenidentificatie