Welke canna soort ? En 1 vetplantje

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke canna soort ? En 1 vetplantje

Berichtdoor Wimkoh op 26 sep 2013 21:08

Hallo,

Ik heb in een tuincentrum een canna gekocht omdat ik de bloemen en de bladeren erg mooi vond. Er stond geen naam kaartje bij alleen canna indica. Dat is volgens mij een andere benaming voor wat wij gewoon canna noemen. “Indica” staat voor plant, bloem of boom.

Hieronder vind je de foto’s van o.a. de bloem, een blad en van de gehele plant en 1 met duidelijk de donkere en lichtere bladeren.

Het valt op dat de bladeren niet egaal groen zijn. Er loopt een donkere streep als hoofdnerf en tevens lichtere strepen op de bladeren. En tevens zitten er aan dezelfde plant donkere en lichte bladeren.

De laatste foto is van een vetplantje die ik van iemand heb gekregen en waar ik de naam ook niet van weet. Misschien iemand hier ?

Ik hoop dat iemand weet welke soort het is. Alvast hartelijk dank.

Groet WIm

bloem.JPG
bloem.JPG (81.55 KiB) 5279 keer bekeken

plant.JPG
plant.JPG (124.15 KiB) 5279 keer bekeken

blad.JPG
blad.JPG (92.92 KiB) 5279 keer bekeken

donkere en lichtere bladeren.JPG
donkere en lichtere bladeren.JPG (97.34 KiB) 5279 keer bekeken

En dan hieronder de vetplant De eerste is de onderstam van de plant die opnieuw is uitgelopen en de 2e foto is de kopstek:

Vetplant (2).JPG
Vetplant (2).JPG (110.55 KiB) 5275 keer bekeken

vetplant.JPG
vetplant.JPG (56.83 KiB) 5275 keer bekeken
Wimkoh

33 bedankjes

Re: Welke canna soort ? En 1 vetplantje

Berichtdoor Exotengek op 27 okt 2013 12:43

Indica = in India voorkomend niet bloem/boom/plant ;).
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 okt 2013 00:01

Ik denk dat je deze schoonheid te pakken hebt, Wim - Echeveria 'Perle von Nürnberg'
http://public.fotki.com/Grootscholten/p ... perle.html
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 okt 2013 11:38

Ben ik het niet helemaal mee eens Jowell ;)
Canna's komen oorspronkelijk uit de tropische gedeelte van Midden en Zuid-Amerika maar door de loop van de jaren zijn ze meegenomen naar andere continenten en verder gekweekt voor eigen gebruik. De naam indica zou je inderdaad denken aan India maar dit komt uit de tijd dat die gedeeltes van Amerika nog onder de naam West-Indië bekent stond uit de tijd van Columbus.

Zo, het geschiedenis lesje weer gehad 8-)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 28 okt 2013 12:30

Sylvan,
Ga ik even opzoeken, ik geloof je wel.
Geschiedenis boeit me niet kei veel wel de goeie betekenis van namen en de naam zelf.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 28 okt 2013 15:11

Goedemiddag allemaal,

ben het met Exotengek/Sylvan eens,naam indica heeft inderdaad met de toen bestaande wereldindeling te maken.

m.v.g.
Hansi :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Wimkoh op 29 okt 2013 22:57

Betekenis via internet:

INDICA
1) Bloem, boom of plant 2) Bloemen en planten 3) Plant

OF

Indica
[Arrianus] - Indica (Grieks: Ἰνδικά) is de naam van een boek uit de Oudheid geschreven door Arrianus, een van de belangrijkste historische bronnen voor het leven van Alexander de Grote.

OF

Indica
[popgroep] - Indica is een poprockgroep uit Helsinki, Finland.
Wimkoh

33 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 okt 2013 23:33

Alle canna's komen van oorsprong uit de tropische gebieden van Zuid-Amerika, het eerste soort die naar Europa is gebracht wad Canna indica.

''De eerste soort Canna gevonden in Europa was Canna indica. Zaden van dit soort werden geïmporteerd vanuit Oost Indië ergens in de 16e eeuw. Het is echter bewezen dat ook Canna indica oorspronkelijk afkomstig is uit de "Nieuwe Wereld". Canna indica (maar ook andere soorten met deze benoeming) dankt haar naam niet aan de herkomst India, maar omdat haar oorspronkelijke herkomst het destijds omschreven "West Indië" is.''
Bron: Cannova.info
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 29 okt 2013 23:38

Niet helemaal wat er bedoeld wordt Wimkoh.

Soort namen in de latijnse naam van planten slaan vaak op een eigenschap, standplaats of uiterlijk van de planten. (vaak ook niet maar dat verschilt per geval, bijv vernoemd naar de ontdekker etc.)

O.a. de namen: Palustris/palustre, repens en pendula. Betekenen moeras (dus een moerasplant vaak of van vochtige omstandigheden), kruipend (dit kunnen wortelstokken zijn maar ook de bovengronds kruipend.) en hangend (dit kan slaan op de bladeren, takken of bloeiwijzen etc) respectievelijk.

Enkele bekende voorbeelden:
Calthea palustris subsp. palustris (gewone dotterbloem) - Groeit altijd in vochtige omstandigheden,in vochtige graslanden of in elzenbroekbossen.

Betula pendula (Ruwe berk) - Duidelijk doorhangende takken vergeleken met Betula pendula

Trifolium repens (Witte klaver) - Verspreid zich door middel van kruipende takjes/uitlopers.

Indica komt waarschijnlijk uit een verwarring met india en west-indie (ook al komen canna's uit Amerika). zeker weten doe ik het niet.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 okt 2013 01:06

Itrme schreef:Niet helemaal wat er bedoeld wordt Wimkoh.

'Betula pendula (Ruwe berk) - Duidelijk doorhangende takken vergeleken met Betula pendula'

>Je bedoelt waarschijnlijk:
- Betula pendula 'Tristis'..........vergeleken met Betula pendula ;)

'Indica komt waarschijnlijk uit een verwarring met india en west-indie (ook al komen canna's uit Amerika). zeker weten doe ik het niet'.

>De betekenis van 'indica' is al uitvoerig aan de orde geweest.

- Volgens Lecturama's het GROENE BOEK (1987) is onze sierplant Canna indica strikt genomen geen soort maar een cluster van hybriden, kruisingen van verschillende Midden en Zuid Amerikaanse Canna soorten. Er schijnen overigens ook Canna soorten van Aziatische herkomst te bestaan ("Het geslacht telt 55 soorten en is afkomstig uit subtropisch en tropisch Amerika en Azië").
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie