Ik heb deze vraag al ooit eens gesteld op het oude Cemunnos-forum en kreeg toen uiteindelijk het juiste antwoord. Maar ik ben de naam kwijtgeraakt en kan de naam niet terugvinden. Ook lange speurtochten op internet helpen me niet verder. Kan iemand me verder helpen? Ik heb de volgende informatie:
De plant is afkomstig van Tenerife, maar of ie daar thuishoort weet ik niet zeker.
Het is een rijkbloeiende plant met bloemen zo grooot als een euromunt of iets groter
De bloei duurt vanaf mei tot en met de vorstinval
Er verschijnen o,4 cm grote oranje besjes. Niet veel, maar regelmatig.
Zelfbestuivend, want er komen nu ook spontaan zaailingen op in mijn tuin.
Op de foto's is de bloemkleur goed te zien.
Ik heb de plant (op de foto is een stek van vier jaar geleden) al zeker 12 jaar en het is een betrouwbare, gemakkelijke plant gebleken die altijd bloeit en altijd goed de winter doorkomt.
of ie winterhard is weet ik niet, maar dat ga ik testen met enkele jong eplanten komende winter.
Eigenlijk wil ik deze plant via een kweker op de markt gaan brengen, want ik ben van mening dat dit een erg waardevolle toevoeging aan het assortiment is. De bloei is namelijk zeer rijk, niet kwetsbaar tijdens slecht weer, de uitgebloeide bloemen vallen vanzelf af en de plant is erg gemakkelijk in onderhoud. bovendien is de plant ongevoelig voor ziekten en heb ik er nog nooit wat mee gehad.
Wie helpt?