Alstroemeria

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Alstroemeria

Berichtdoor paul op 05 mei 2009 12:58

Hallo,
een prima aanvulling voor een exotische tuin lijkt mij wel deze plant. Mijn planten heb ik alleen bij de stevige vorst (tot -13,2°) afgedekt met noppenfolie. Binnenkort krijg ik van één soort al bloemen.
Moest er iemand, aan de hand van het blad, een soortnaam kunnen geven (1e en 3e foto) zou ik er dankbaar voor zijn.
Groeten,
Paul
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
paul

28 bedankjes

Re: Alstroemeria

Berichtdoor swerts29 op 17 okt 2009 22:35

Hallo,

Volgens mij is de onderste foto een alstroemeria aurea
met waarschijnlijk oranje of gele kleur bloemen ,deze bloemen
niet zo lang als de hybriedesoorten (de 2 andere op foto).
Laat me iets weten als ze gebloei hebben.
swerts29

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 18 okt 2009 10:15

Hallo,
de bewuste plant heeft ook dit jaar géén bloemen gegeven. Ze staat naast de andere tegen de serre op het zuiden. Deze heeft wel de hele zomer, tot nu, overvloedig bloemen gegeven. Elke week komt er wel een nieuw boeketje in huis!
Is er een verschil in verzorging tussen beide soorten? Eventueel plaats ik een stuk van de plant in een pot en overwinter ik die vorstvrij. Alleszins bedankt voor eventuele raad.
Een foto van zoeven:
Afbeelding
Groeten,
Paul
paul

28 bedankjes

Berichtdoor swerts29 op 20 okt 2009 20:24

Paul,

De soort met langwerpige smalle groene blaadjes is een aurea soort en eigenlijk al een
soort wilde vorm van alstroemeria ,deze wildvorm groeit snel in de breedte en moet men
inperken. Deze bloemen ook minderlang meestal juni met veel en kleinere bloemen.
De hybriede soorten bloeien langer en met grotere bloemen , de uitgebloeide bloemstemgels
kan men best met de hand uittrekken ,hierdoor worden er ook meer bloemknoppen aangemaakt.
Bij hybriedensoorten de plant inde winter beschermen tegen vorst , (met wat afgevallen bladeren).
Kan je een foto van kortbij plaatsen van die hybriede soort , (bloemkleur ,vorm)

groeten,
Etienne
swerts29

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 21 okt 2009 21:55

Hallo Etienne,
foto van vandaag...
Afbeelding
Paul
paul

28 bedankjes